Independence Day, snakes and freedom

I spent part of Independence Day during my year in Kenya at the party at the American Embassy residence. I had a nice time and appreciated the Ambassador’s courtesy in inviting me, but I was a bit surprised at the choice of featured speaker from the Kenyan government, the then-Minister of Internal Security John Michuki. Also on the dais were Vice President Moody Awori and the “Leader of the Opposition” Uhuru Kenyatta. Michuki talked about his recent “security cooperation” visit to the U.S.

Michuki struck me as a particularly ironic choice of headliner for such an event celebrating American democracy because of his notoriety in regard to a high profile and highly symbolic act reflecting a deteriorating state of respect for political freedoms in Kenya not much more than a year earlier. Here is how Canada’s diplomatic magazine Embassy described the Kenyan government’s raid on the Standard Media Group in March 2006:

The malignant designs against the media took centre-stage in Kenyan politics two weeks ago when a dozen hooded policemen raided the newsroom and printing press of Kenya’s oldest daily newspaper, The East African Standard, and its television station, Kenya Television Network (KTN). 

It was a commando-style midnight raid. Printed copies of the newspaper ready for morning dispatch were burnt and the printing press dismantled. The police squad, code named Quick Response Unit (QRU), then switched off KTN and took away computers and accessories. Upon their arrival at the media group’s premises, they ordered staff to lie down and robbed them of money and cellular phones. All those items have not been returned. 

The Kenyan Minister for Internal Security, John Michuki, justified the raid on the following day with a proverb: “When you rattle a snake, the snake will bite you.” 

Indeed “the snake” may have been rattled lately in that the raid came as Kenyan media exposed a high-level multi-million dollar scam in which senior government ministers were accused of successive embezzlements of public funds. The scam, which stunned the nation for the huge amounts looted, involved a fictitious company named as Anglo-Leasing Company that was awarded several government contracts and paid upfront. It is still a running story.

However, the exposures prompted public pressure against the government leading to the sacking of four government ministers. The heat is still on against Vice President Moody Awori to step aside for facilitation of investigations against him. 

I don’t know the real reason for the Standard raid, although I have read arguments that it was triggered by reporting regarding allegations that Kalonzo Musyoka, then a contender for the ODM presidential nomination and now the Vice President, had met secretly with President Kibaki. Regardless, the raid was vigorously condemned by the diplomatic community at that time, including by U.S. Ambassador Mark Bellamy. Just before the December election Bellamy was removed as a delegate from the IRI International Election Observation team after Ranneberger made threats that he would, inter alia, pull funding for the mission at the last minute if Bellamy was included, because he was seen by the Kenyan government as critical.

Happy 4th of July. To celebrate, do something to uphold democratic values.

[Originally published July 4, 2010]

USAID is using a model for Kenya election assistance contracting that creates unnecessary conflicts of interest between organizations supporting election observation, voter education and embedded support to the Election Commission

Kenya challenged vote Kenya election 2007 ECK Presiding Officer holding ballot with disputed marking

USAID has used the multiyear year cooperative agreements with CEPPS, the “consortium” of IRI, NDI and IFES, since the 1990s as a vehicle to award democracy assistance work. There are a variety of internal practical advantages to this in terms of bureaucratic speed and convenience.

In 2007 when I was East Africa Director at IRI in Nairobi, IRI’s public opinion polling program was conducted as a separate 2005 “follow” agreement under a overall master CEPPS “leader” agreement. All the work was done separately by IRI. When Ambassador Ranneberger wanted an exit poll for election day, USAID just issued a modification to our agreement to add on the additional work.

When the Ambassador wanted IRI to conduct an International Election Observation things were more involved because USAID had already decided not to do an Observation and IRI was not anxious to do one either. And there was no agreement in place as the only work we were doing for USAID was the polling program. Nonetheless, USAID was ultimately prepared to “move heaven and earth” to meet the Ambassador’s wish as they told me, and allocated a small amount of Economic Support Funds to support a new “follow” agreement for an Election Observation Mission. A Request For Proposals was issued to CEPPS, but it was written on a basis that excluded NDI as conflicted out due to its work with the political parties and IFES was conflicted out based on its work with the Electoral Commission of Kenya, so that IRI was the only available CEPPS entity to conduct the Observation Mission.

We conducted the Election Observation Mission and the Exit Poll, and reported on them to USAID, without being entangled with the separate work that IFES was doing with the Election Commission (ECK). I did not know any inside details of the ECK’s decision not to use the laptop computers purchased for them by USAID through IFES to do Results Transmission; likewise, no one at IFES (or NDI) had input or involvement in the Exit Poll or International Election Observation.

For the 2013 election, however, USAID’s FOIA response discussed in my previous post shows that the package of election assistance from early 2011 was bundled together in one “follow” agreement with CEPPS including the embedded technical support from IFES, including advice on the BVR and Poll Book acquisitions and the acquisition and development of the Results Transmission System handled by IFES, party and domestic observation support handled by NDI (too much is redacted to be specific on this part of the work) and voter education handled by IRI.

Appropriately, the International Election Observation Mission was funded separately through the Carter Center (and there is nothing about that in my FOIA request).

In 2017, the consolidated approach was ramped up a notch. USAID issued a published invitation for proposals (a good step for transparency and development of fresh thinking) but they wanted one entity to be in overall management of the work. Thus when they selected a team of IFES, NDI and IRI along the lines of 2013, IFES was in a supervisory position for the work, which this time included an International Observation Mission by NDI along with NDI’s domestic observation support and other normal work.

As it turns out, NDI’s International Observation took place and did preliminary reporting (as well as a pre-election assessment) but never issued a final report. At some point before the election USAID accepted an unsolicited proposal from the Carter Center to do an International Observation Mission separate from NDI’s work under the overall IFES-led Kenya Election Assistance Program. This was the delegation led by former Secretary of State John Kerry who had been in office during the 2013 election.

This is all more confusing and opaque than it needs to be! Aside from the inevitable conflicts associated with “observing” your own work and with maintaining trust where you know of critical risks and problems that your recipient government partners” are choosing not to disclose to their own public.

Good news and bad news on the effectiveness of American “democracy assistance”: we spent most of the money where war precluded meaningful opportunity

The conjunction of war and democracy assistance has been brought back to the fore for me the publication by The Washington Post of its “Afghanistan Papers” series.

The bottom line on the Afghanistan war for me is that those who warned that we were risking losing Afghanistan to invade Iraq (who seemed persuasive to me at the time) turned out to be right:

Drawing partly on the interviews but largely on other government documents, SIGAR [the Special Inspector General for Afghan Reconstruction] published two Lessons Learned reports in 2017 and 2019 that highlighted an array of problems with the Afghan security forces. The reports followed several SIGAR audits and investigations that had pinpointed similar troubles with the Afghan army and police. 

But the Lessons Learned reports omitted the names of the vast majority of those interviewed for the project, as well as their most biting critiques. The Post obtained notes and transcripts of the interviews under the Freedom of Information Act (FOIA) after a three-year legal battle. 

“We got the [Afghan forces] we deserve,” Douglas Lute, an Army lieutenant general who served as the White House’s Afghan war czar under Presidents George W. Bush and Obama, told government interviewers. 

If the U.S. government had ramped up training between 2002 and 2006, “when the Taliban was weak and disorganized, things may have been different,” Lute added. “Instead, we went to Iraq. If we committed money deliberately and sooner, we could have a different outcome.”

It may be that we never really had a chance to achieve a desirable outcome but we made an alternative choice that appears to have precluded what chance there was.

Of course I cannot truly be surprised by pervasive “spin” about Afghanistan because of my experience in Kenya in 2007-2008 and the lack of response from the government and the official democracy assistance fraternity to the my disclosure of dishonesty in how we (the U.S. Government) addressed election fraud in Kenya and how we handled the inconvenient exit poll showing an opposition win and some of the inconvenient things we witnessed as election observers at the polls. [Not to mention what we all knew about Iraq by 2007.]

Even though most “name brand” experts and U.S. Government funded institutions seem to agree that globally democracy is in some form of recession, it is hard to know whether serious and purposeful United States-funded democracy assistance programming might have potential benefits because most of the money and effort has gone to war adjunct “nation building” as in Afghanistan where it turns out that nearly everyone has “privately” been admitting that we do not know what we are doing or should be doing and thus have no real chance of genuine success.

During my time with the International Republican Institute in the late Bush Administration the dominant “democracy promotion” or “democracy assistance” programs were Iraq followed by Sudan. Shortly after I finished my time in the barrel in Kenya in mid-2008 the venerable Center for Strategic and International Studies convened a blue ribbon panel to look at the reputation problem of the term “democracy promotion” due to the association with experimental “expeditionary warfare” in Iraq. Thus the pivot from “democracy promotion” to “democracy assistance”.

By the later Obama years Afghanistan, followed by Iraq and newly severed but but failing South Sudan were getting most of the democracy assistance dollars.

A Government Accountability Office report on Democracy Assistance, GAO-18-136, notes “Total USAID democracy assistance funding for projects in Afghanistan was greater than for any other country, amounting to almost 39 percent of USAID’s total democracy assistance obligations during fiscal years 2012 through 2015.” Here are the totals for the top fourteen USAID democracy assistance FY 2012-16 “places of performance”:

Afghanistan 1,650M

Iraq 238M

Regional/Global 201M

South Sudan 159M

Mexico 102M

Columbia 86M

Honduras 81M

Pakistan 79M

Bangladesh 76M

Haiti 73M

Liberia 68M

Egypt 65M

Kenya 60M

Indonesia 60M

*Note this is just USAID and does not encompass the separate Department of Defense and State programs, and much smaller amounts from the National Endowment for Democracy.

Back in 2007 in Kenya, a country on the brink of crisis, but supposedly of vital interest to the United States, most of the democracy assistance money being spent in the country was the “back office” operations for the vast (as measured in dollars anyway) pre-independence Southern Sudan operation.

People in Washington paid so little attention to democratization in Kenya in 2007 as to fail to realize or at least act on the risks of having the Ambassador “looking and pointing the other way” as Kibaki rather openly stole re-election (even though the opposition was also pro-Western and friendly to the United States so there was no bona fide nation interest served by those Americans who subverted our own meagre democracy assistance program).

In 2013, even after the disaster of 2007, we deliberately chose the path of non-transparency when our funded purchasing of the Results Transmission System for the election was botched and the system failed to work. Kenya’s Supreme Court shut down a partial recount that showed serious problems and affirmed the questionable tally of the Electoral Commission (litigating with undisclosed American-funded assistance) to avoiding by a whisker the runoff that the pre-election polls predicted. The Supreme Court ordered an investigation into the procurement fraud cases, but the Kenyan executive authorities simply ignored the order. My FOIA research so far documents discussion among the donors involved in the UNDP “basket fund” including the United States, whether to cooperate with a subsequent investigation by Kenya’s Ethics and Anti-Corruption Commission, but I do not know the outcome as I continue awaiting processing of remaining documents from my 2015 request to USAID.

In hindsight, I should have read more into the decision of my late friend Joel Barkan to stay home and “watch” that election from Washington. By 2017, the incumbent Kenyan government was clearly not committed to providing a level playing field and I stayed home myself. No incumbent Kenyan president has been found by a Kenyan election commission to have failed to “win” his re-election. The misfeasance on the technology for 2017 was blatant enough in that instance for the Supreme Court to annul the presidential vote, in spite of diplomatic and observer support for the announced outcome. The environment was too fraught with mistrust at that point to provide a mutually acceptable platform for a re-vote and Kenyatta was re-inaugurated after an opposition boycott.

Kenya’s political class is now focussed primarily on the 2022 campaign. The joint “Building Bridges Initiative” report released this month proposes that the remants of the Electoral Commission of Kenya from the 2017 vote be “bought out” and a new commission constituted, as was done following the problems in 2007 and 2013, but no action to implement this is yet pending.

In the meantime, much our policy in Somalia has been a variable secretive melange of counterterrorism, war and nation building with a sprinkling of democracy assistance. There is no Special Inspector General for the war in Somalia so we will not have created the kind of record that the Washington Post has been able to obtain on Afghanistan, but perhaps someday we will all know more. By May 2006 the Post did report: “U.S. Secretly Backing Warlords in Somalia” and by that December we secretly supported the Ethiopian military invasion to re-instate the Transitional Federal Government in Mogadishu.

Nairobi’s Star publishes extraordinary story using SECRET 2009 Cable about Amos Wako corruption issues published by Wikileaks in 2010 to explain U.S. visa ban and designation

Read here from The Star: “What Ranneberger told Washington about Wako on corruption”.

Update Nov. 19, see the follow-up: “10 big names join Wako on US travel ban“.

When Wikileaks first published the mass of stolen State Department cables in late 2010 while Michael Ranneberger was Ambassador to Kenya The Star to my recollection did not write any stories from them–including about this 2009 cable, classified SECRET, on the Amos Wako issues. Of course it was more timely then and Wako was still serving as Attorney General.

The Star and The Standard both stayed away from direct coverage of material from the leaked cables, while The Nation did a small number of Kenya stories–not including this Wako subject matter–before quickly backing off.

The most topical of those for me back in 2011 was a Nation story revealing that in early 2008 the US had issued undisclosed (and unknown to me) visa bans against three members of the Electoral Commission of Kenya based on substantial evidence of bribery. The State Department has never to this day acknowledged knowing about the bribery at the ECK in the 2007 election and the publication of such stories in the Nation quickly dried up. (I was told of ECK bribery by another diplomatic source in January 2008.)

Back in the States in my job in the defense industry (with my security clearance) I was told by a friend in the Kenyan media that I had been “sweetly vindicated” on my public contradictions with the Ambassador in the New York Times and otherwise about the 2007 election but the “Wikileaked” cables were not available to me due to the obligations of my security clearance. Readers of this blog will know that I started the process of requesting related information through the Freedom of Information Act in 2009, more than a year before Wikileaks hit, and that I have received released versions of some of the same Cables that Wikileaks published unredacted.

I learned in real time that Ranneberger expressed active displeasure with The Star for publishing a story in February 2008 on the leaked USAID/International Republican Institute exit poll showing an opposition (Odinga) win in the December 2007 election, so I always assumed that it was likely that the Kenyan newspapers received diplomatic encouragement not to publish independently from the stolen cables.

Clearly the Trump Administration has had quite a very different approach with Wikileaks than the Obama Administration did back in 2010 and Ranneberger is now retired from Government himself and working as a consultant and lobbyist looking, among other things, to influence the Trump Administration. So lots of things have changed aside from Wako moving to the Senate from the Attorney General’s office and having a leading role in the current Building Bridges Initiative.

[I will add links to my previous posts, but wanted to go ahead and get this up.]

See “Part Seven — one last FOIA Cable on the 2007 exit poll“:

. . . .

The quest for accountability to Kenyan voters has remained unanswered sadly.  A news story in the Daily Nation in 2011, in the final item on my chronology of links to coverage of the Kenyan election, reports from an alleged leaked cable that ten days before this February 18, 2008 meeting at the Ambassador’s residence, the State Department issued “visa bans” against ECK members based on evidence regarding bribery–but did not disclose this circumstance, or the evidence, at this [Feb 18] meeting (I checked with a participant).  We, the United States, made clear that we were willing to step up financial and rhetorical support for reforms in Kenya–such as the new constitution–under a deal in which the new Kibaki administration shared power with the opposition under an Kofi Annan-brokered bargain–but we brushed aside the issue of the fraud in the election.

Kenya election vote counting Westlands Nairobi

Kenya Senator Amos Wako, former longtime Attorney General under Moi and Kibaki, gets US “public designation” for involvement in corruption and a second US “visa ban”

Secretary of State Pompeo released a press statement today announcing a “public designation” by the United States of former Attorney General Amos Wako, along with his wife and son, for evidence of involvement in significant corruption, seemingly from his time as Attorney General. Wako served during both the Goldenburg and Anglo Leasing corruption scandals.

Recent news finds the successful Goldenburg scam architect Kamlish Pattni obtaining a court judgement for additional funds from the Government relating to incompetent prosecution endeavors against him. Also we read this week that more than Switzerland has been holding frozen funds related to the Anglo Leasing scandal which have not

The previous visa ban on Wako under U.S. Presidential Proclamation 7750 of 2004, was legally confidential, but was announced by then-Ambassador Michael Ranneberger in a Tweet in November 2009. Wako publicly acknowledged the ban for alleged failure to cooperate with reforms in the wake of the Post Election Violance following the 2007 election and announced he would sue to have it lifted. It is unclear when that ban was lifted, although it must have been a some point. As of December 2015 then-Ambassador Robert Godec told The Standard that there were several Kenyans barred from the US under Presidential Proclamation 7750.

In early 2008, according to a Daily Nation report said to be from Wikileaks, the US banned three Kenyan member of the Electoral Commission of Kenya based on evidence of bribery, but the US has never made any type of disclosure of that action or the underlying Election Commission bribery issue although I was told separately of ECK bribery by non-US diplomatic sources in the course of my work for the International Republican Institute during the Post Election Violence.

Reviewing the 1992 Election Observation Report from the International Republican Institute for my last post I noted that Attorney General Wako was accused by IRI of being “responsible for egregious pre-election irregularities related to the election framework” along with many of the District Commissioners.

Ranneberger’s Gainful Solutions subcontracted Washington Media Relations/Monitoring and Outreach to Sanitas in July after previous pummeling on news of hiring by Kiir Government

Here is the July 19 subcontract agreement between Gainful Solutions and Sanitas as attached to the August 13 Foreign Agent Registration Act filing.

The Gainful Solutions-Sanitas deal was announced appropriately enough through Politico with a professional spin on Gainful Solutions “amending” the original contract with Salva Kiir under which they received the initial $1.2M non refundable cash payment from the Kiir government.

Those that are interested enough to follow the links and read the documents will notice that the “subcontract” goes well beyond the actual contract, raising the question of whether Sanitas could be paid to say things in Washington by Gainful Solutions that Kiir did not commit to in his contract (the April 2 contract initially paid , or the May 7 substitute).

This is the Prime Contract scope of work:

The Consultant services will include, but not necessarily be limited to, thefollowing:

1 Open a channel of communication between President Kiir and President Trump with the objective of persuading President Trump and his administration to expand economic and political relations with South Sudan, and supporting American private sector investment in South Sudan in oil, natural resources, energy, gas, mining, and other areas.

2 Improve bilateral relations between the United States and South Sudan.

3 Address sanction issues.

4 Seek the support of the Trump administration to unite the various ethnic groups of the country in order to build a stable and prosperous country.

5 Mobilize American companies to invest in the oil. natural resources, and other sectors

6 Persuade the Trump administration to open a military relationship with South Sudan in order to enhance the fight against terrorism and promote regional stability.

The Consultant will act as the agents of the GOSS, Office of the President, to facilitate and negotiate with American and Western companies for investment in South Sudan. The Consultant shall be entitled to certain residuals, compensation, commissions, or shareholding resulting from its facilitation and negotiation with American and Western businesses.

The Services will also include any other consulting tasks which the Parties may agree on.

Here is Ranneberger on Eye Radio from an August 15 interview doing a local media roll out: “Ranneberger indeed hired to smooth Juba–Washington DC relations“:

In an exclusive interview with Eye Radio yesterday, Ambassador Ranneberger admitted that the first draft of the contract that was brought to the attention of the public had the provision to stop or block the formation of the hybrid court.

“There was a bit of a mix up with the first draft of the contract and it got published, but you can look at our contract on the website –which the President [Kiir] has approved, and it says nothing about the hybrid court,” Ranneberger said Thursday.

He, however, confirmed that part of the campaign will include convincing US to ease sanctions on South Sudanese leaders.

As I noted on Twitter I do not understand what “a little bit of a mix up” or “first draft” means. The original contract was signed and filed with the Justice Department and according to the filings the nonrefundable initial fee payment of $1.2M of the $3.7M paid. After the barrage of criticism in the international media and organized opposition from South Sudanese civil society the contract was “cancelled” on May 2 and a second contract signed May 5, reflecting that the $1.2M was already paid. See South Sudan: New Salva Kiir-Ranneberger Foreign Agent filing shows $1.2M nonrefundable retainer already paid and $3.7M flat fee (contra Reuters).

Kenya 2007 election- Ambassador Ranneberger and Connie Newman at polling station NairobiMichael Ranneberger (Ambassador) and Constance Newman (Election Observer) at poll in Nairobi, December 27, 2007

The Registered Agents for South Sudan at Gainful Solutions are Rannberger, and his fellow ex-diplomats Connie Newman and Tim Towell and the other principal in the firm Sohai Nazari-Kangarlou.

“Livondo Tosha”? Akasha Brothers sentencing memo has “interesting” discussion about Stanley Livondo, Kibaki/PNU candidate to unseat Raila in Langata in ill-fated 2007 election

“Livondo Tosha”/”Make Peace” in Kibera, early 2008:

Kenya Kibera Post Election Violence Livondo Tosha Keep Peace

From the U.S. Attorney’s Memorandum to the U.S. District Court for the sentencing hearing for Baktash and Ibrahim Akasha, filed back on July 25. (Yesterday Baktash was sentenced to twenty five years, and The Star published a downloadable copy of the Memorandum. ) At page 23:

D. The Akashas’ Armed Confrontation with Stanley Livondo
Tensions escalated in the weeks after Ibrahim kidnapped Armstrong. Baktash began to receive threatening calls and text messages from a local politician associated with Armstrong— Stanley Livondo. Soon after, Livondo confronted Baktash at a shopping mall, and the two began to fight. Ibrahim intervened, drew his gun, and threatened to kill Livondo. The sight of Ibrahim’s gun caused panic in the shopping mall, and so Baktash, Ibrahim, Goswami, and Baktash’s bodyguard quickly fled. Before heading to the police station to ensure—with bribes—that there was no fallout from the incident, Baktash, Ibrahim, and Baktash’s bodyguard stashed their guns with Goswami. They retrieved the weapons later that day.

Armstrong as described in the Memorandum manufactured drugs in Congo and elsewhere and brought them into Kenya. He got into a relationship with the Akashas in this context from which he wanted out, leading to his kidnapping as discussed, and the threats to Baktash Akasha from Stanley Livondo.

Livondo was the candidate of Kibaki’s PNU in the December 2007 elections in Raila Odinga’s Langata Constituency who Amb. Ranneberger told me on December 15, 2007 “people were saying” might unseat Raila, which would disqualify Odinga for the presidency even if he beat Kibaki nationally in the presidential race.

See my discussion here from my post of July 2011, “Lessons from 2007 and new FOIA cables–Part Two”:

So on Saturday afternoon, December 15, 2007, I drove to the embassy residence in Muthaiga and was served tea . . .

. . . .

Ranneberger did let me know that he knew what Bellamy [his predecessor as U.S. Ambassador, Mark Bellamy] had been told as to why he had been dropped from the [International Republican Institute election observation] delegation.  In other words, he was letting me know, without taking responsibility for the situation himself, that he knew that “we” at IRI had lied to Bellamy.  This may not have put us in the best position to hold the “no more b.s.” line with Ranneberger going forward.   He didn’t say how he knew about the “story line” to Bellamy and I have no idea myself.  IRI was in a difficult situation not of our making on the Bellamy situation–would we cancel the Election Observation (as the only international NGO scheduled to observe, and raise lots of questions we couldn’t very well answer) or let the Ambassador interfere with the delegation? Regardless, once the directive from the top was given to lie to Bellamy about why he was off the list, IRI no longer had completely clean hands.

There are a variety of things from the more substantive part of the discussion that leave open questions in my mind now after what ultimately happened with the ECK and the election.  One in particular that stands out now in light of the FOIA disclosure.

The Ambassador told me that Saturday that “people are saying” that Raila Odinga, as the leading opposition candidate for president, ahead in the polls as the vote was nearing, might lose his own Langata parliamentary constituency (which under the existing system would disqualify him from becoming president even if he got the most votes nationally).  This was “out of the blue” for me because I certainly was not aware of anyone who thought that.  Odinga’s PNU opponent Stanley Livando had made a big splash and spent substantial money when he first announced, but he had not seemed to get obvious traction in the race.  Naturally, I wondered who the “people” Ranneberger was referring to were.  Ranneberger said that a Raila loss in Langata would be “explosive” and that he wanted to take Ms. Newman with him to observe voting there on election day.

Ranneberger also went on to say that he wanted to take Ms. Newman [lobbyist and former Asst. Sec. of State Constance Berry Newman, IRI’s lead delegate for our International Election Observation Mission at Ranneberger’s impetus, and his “great friend and mentor” and now lobbying associate at the firm Gainful Solutions] separately to meet with Kibaki’s State House advisor Stanley Murage on the day before the [Dec. 27] election with no explanation offered as to why.

After midnight Nairobi time I had a telephone call with the Africa director and the vice presidents in charge at IRI in Washington in the president’s absence.  I was given the option to “pull the plug” on the observation mission based on the concerns about Ranneberger’s approach following my meeting with him.   The Ambassador, rather than either IRI or USAID, had initiated the observation mission in the first place, and IRI was heavily occupied with other observations.  Nonetheless, based on assurances that Ms. Newman would be fully briefed on our agreement that she needed to steer clear of separate interaction with the Ambassador and that the Murage meeting must not happen, and my belief that it would be an “incident” in its own right to cancel the observation, we agreed to go forward with precautions.

I got the idea of commissioning a separate last-minute poll of the Langata parliamentary race.  I thought that the notion that Livondo might beat Raila in Langata seemed far fetched, but objective data from before the vote could prove important.  We hired the Steadman polling firm for this job, to spread the work.  Also Strategic was already heavily occupied with preparing for the exit poll, and  Steadman was the firm that Ranneberger had instructed his staff to call (too late as it happened) to quash the release of poll results that he knew  would show Raila leading back in October, so I thought that it was that much more likely that word would get back. Further, in the partisan sniping which I generally did not credit, Steadman was claimed by some in opposition to be more aligned with Kibaki so would be extra-credible to verify this race.  I also made sure that we scheduled an “oversample” for Langata for the national exit poll so that we would have a statistically valid measure of the actual election day results in the parliamentary race.

On to the new FOIA release:  On Tuesday, December 18, Ranneberger sent another cable to the Secretary of State entitled “Kenya Elections:  State of Play on Election”.  This cable says nothing about the “explosive” Langata parliamentary race issue that Ranneberger had raised with me on Saturday, three days earlier.  It concludes:  “Given the closeness of the election contest, the perceived legitimacy of the election outcome could determine whether the losing side accepts the results with minimal disturbances.  Our staff’s commendable response to the call for volunteers over the Christmas holiday allows us to deploy teams to all sections of the country, providing a representative view of the vote as a whole.  In addition, our decision to host the joint observation control room will provide much greater access to real-time information; allowing a more comprehensive analysis of the election process.”

Next, we have a cable from Christmas Eve, December 24, three days before the election.  The first thing that morning the IRI observation delegates were briefed on the election by a key Ranneberger aide.  I told him then that we had commissioned the separate Langata poll.  He said that the Ambassador would be very interested, and I agreed to bring results with me to the embassy residence that evening when the Ambassador hosted a reception for the delegation.  The results showed Odinga winning by more than two-to-one.

There are a number of noteworthy items that I will discuss later from this cable, but for today, let me note that  Ranneberger has added in this cable a discussion of the Langata race:

“11.  We have credible reports that some within the Kibaki camp could be trying to orchestrate a defeat of Odinga in his constituency of Langata, which includes the huge slum of Kibera.  This could involve some combination of causing disorder in order to disenfranchise some of his supporters and/or bringing in double-registered Kikuyu supporters of the PNU’s candidate from outside.  To be elected President a candidate must fulfill three conditions:  have a plurality of the popular vote; have at least 25 percent in 5 of the 8 provinces; and be an elected member of Parliament.  Thus, defeat of Odinga in his constituency is a tempting silver bullet.  The Ambassador, as well as the UK and German Ambassadors, will observe in the Langata constituency.  If Odinga were to lose Langata, Kibaki would become President if he has the next highest vote total and 25 percent in 5 provinces (both candidates will likely meet the 25 percent rule).

12.  The outside chance that widespread fraud in the election process could force us to call into question the result would be enormously damaging to U.S. interests.  We hold Kenya up as a democratic model not only for the continent, but for the developing world, and we have a vast partnership with this country on key issues ranging from efforts against HIV/AIDS, to collaboration on Somalia and Sudan, to priority anti-terrorism activities.

.  .  .

14.  As long as the electoral process is credible, the U.S.-Kenyan partnership will continue to grow and serve mutual interests regardless of who is elected.   While Kibaki has a proven track record with us, Odinga is also a friend of the U.S. . . .

15.  It is likely that the winner will schedule a quick inauguration (consistent with past practice) to bless the result and, potentially, to forestall any serious challenge to the results.  There is no credible mechanism to challenge the results, hence likely recourse to the streets if the result is questionable.  The courts are both inefficient and corrupt.  Pronouncements by the Chairman of the Electoral Commission and observers, particularly from the U.S., will therefore have be [sic] crucial in helping shape the judgment of the Kenyan people.  With an 87% approval rating in Kenya, our statements are closely watched and respected.  I feel that we are well -prepared to meet this large responsibility and, in the process, to advance U.S. interests.”  END

None of this material was mentioned in the briefing to the observation delegation or to me that day.  Long after the election, the Standard newspaper reported that the original plan of the Kibaki camp had been to rig the Langata parliamentary race, but at the last minute a switch was made to change the votes at the central tally, supposedly on the basis of the strength of early returns for Odinga in Western and Rift Valley provinces.

To be continued .  .  .  .

For my entire series of posts from 2011-2012 see my page “The Story of the 2007 Election Through FOIA“. And my summary story in The Elephant: “The Debacle of 2007: How Kenyan Politics Was Frozen and an Election Stolen With U.S. Connivance“.

Langata Ballot Specimens showing Kibaki versus Odinga for President and Livondo versus Odinga for Member of Parliament:

As Kenya turns: watch as the Chris Murungaru Anglo Leasing suit against John Githongo heads toward Supreme Court—“feeding the pig of corruption”

Kenya has had that one widely accepted successful presidential election out of six in the multiparty era following the end of the Cold War. The 2002 “Kibaki Tosha” “National Alliance Rainbow Coalition” election has remained the taproot of mythology about Kenyan democracy in the United States to this day, nearly seventeen years later.

The 2002 succession of Moi, with the young Uhuru Kenyatta left to wait his turn, serving as Leader of the Opposition, then Deputy Prime Minister during Kibaki’s two administrations, was supposed to have ushered in an actual spirit of multiparty competition and higher-minded, cleaner governance that was missing as long as Moi was still in State House himself even though he had grudgingly agreed to change the law for the 1992 election to allow non-KANU parties.

The pick up and continuation of the Anglo Leasing national security looting scheme in spite of the turnover from Moi to Kibaki contradicted the myth and was egregious enough to risk the support of State Department diplomats for Kibaki’s re-election. When I arrived in Kenya in mid-2007 I inherited democracy assistance programs that reflected U.S. disappointment in the Kibaki Administration’s corruption as reflected in the Anglo Leasing scandal, which had been sharply and publicly criticized by the previous U.S. Ambassador and British High Commissioner. But the programs had been established back under the previous Ambassador more than a year-and-a-half earlier.

By the eve of the 2007 election the worm had turned:

This is from my Freedom of Information Act Series on on the 2007 election:

Getting back to the narrative, I also remember Tuesday, December 18, 2007, the date that Ranneberger wrote the second of the cables that I received recently through a 2009 FOIA request.

That morning’s Standard featured a big, full page exclusive interview with Ambassador Ranneberger, nine days before the election.  For me this article was something of a benchmark in terms of my instructions to take “no more b.s.” from the Ambassador.  There are several reasons I found the article troubling, part related directly to the independence of  our IRI election observation mission, and part related to the Kenyan campaign itself,  in particular the corruption issue.  On corruption:

[From“Envoy Predicts Free and Fair Election”, The Standard,December 18, 2007–an interview with U.S. Ambassador Michael Ranneberger nine days before the Kenyan election]

Q: What are your views on corruption?

A:Lots of people look at Kenya and say lots of big cases have not been resolved because of Anglo Leasing and Goldenberg. I always point out that we have lots of corruption even in the US. These cases take a lot of time to bring to justice. We had the famous Enron case. It took over four years to resolve in a system that works efficiently, yet only a couple of people were convicted. These things take a long time.

There has been substantial effort to fight corruption in Kenya and the award the country won for Civil Service reform [from the World Bank] is a pointer to that effect. The fact that the Civil Service is more professional than ever before is progress as are the new procurement laws recently put in place and the freedom of the Press to investigate and expose corruption. More, of course, needs to be done.

The economy has grown by 7 per cent. How much of that has actually trickled down to the people will again be determined by time.

A career diplomat, Ranneberger has been in Kenya for close to one-and-a-half years, and has served in Europe, Latin America and Africa.

During previous days The Standard had been running new revelations about corruption in the Kibaki administration from documents from exiled former Permanent Secretary for Ethics and Governance  John Githongo. Rumor had it that Githongo wanted to be able to return to Kenya and might want to be able to return to government after the election, although I had no knowledge one way or the other about whether that was true. Githongo’s personal adventure trying to address corruption in the Kibaki administration is the subject of Michela Wrong’s It’s Our Turn to Eat. Wrong rightly noted in her book that stealing the election was the ultimate corruption.

Githongo had previously alleged that the Anglo Leasing scandal that Ranneberger referred to was intended to fund the campaign to re-elect Kibaki. See this from BBC News, January 26, 2006, “Kenya ‘safe’ for anti-graft czar”:

On Wednesday, the World Bank urged Kenya’s president to take tough action against any cabinet ministers found to be corrupt.

The warning came as the World Bank approved a new $25m loan to help fight corruption – a decision slammed by former UK Kenya envoy Sir Edward Clay.

Sir Edward, who has condemned Kenya for not tackling graft, said the new loan would feed the “pig of corruption”.

‘Insensitive’

”The Anglo-Leasing cases represent an excellent opportunity for the authorities to invoke the disciplinary provisions of the code of conduct signed by the new cabinet weeks ago,” said World Bank Kenya director Colin Bruce.

“I believe that this is an historic moment for the government to signal where it stands on the issue of political accountability,” he said.

President Kibaki is under increasing pressure over corruptionPresident Kibaki was elected in 2002 on a pledge to fight corruption.

Some donors, including the UK, have suspended some aid to Kenya over concerns about corruption and Sir Edward, who retired last year, thought the World Bank should have sent out a tough message.“How can the World Bank be so insensitive and hapless to announce new loans to Kenya?” reports the Guardian newspaper.

“They have added insult to injury by feeding the pig of corruption in Kenya when many Kenyans were beginning to hope they might smell the bacon beginning to fry.”

Over the weekend, Mr Githongo’s leaked report said his attempts to investigate the Anglo-Leasing scandal were blocked by four top ministers – Vice-President Moody Awori, Energy Minister Kiraitu Murungi, Finance Minister David Mwiraria and sacked Transport Minister Chris Murungaru.

Mr Murungi and Mr Awori have publicly denied the claims.

Mr Murungi said the report was “untrue” and an attempt to bring down the government.

Mr Githongo resigned last year amid reports that his life had been threatened.

The money raised by the alleged scam was to be used to fund the ruling Narc coalition’s campaign in elections due next year, Mr Githongo said.

Following the leaking of the 31-page report, the opposition has urged President Kibaki to dissolve cabinet.

Opposition Orange Democratic Movement leader Uhuru Kenyatta said: “This is clear evidence that the government can no longer be trusted to conduct detailed and honest investigations into this saga.”

Other diplomats were maintaining effective “radio silence” in the sensitive closing days of the 2007 campaign, while Ranneberger was speaking out to defend the Kibaki administration’s corruption record. In the meantime, after my December 15 experience at the Embassy residence I was quietly preparing the new last-minute pre-election Langata survey, along with all the other work for the exit poll and Election Observation Mission.

After reading the Standard article, I e-mailed my local USAID officer on the Election Observation and Exit Poll to complain, noting my opinion about the article and where things seemed to be going in regard to my obligation to supervise an objective and independent Observation Mission and the Ambassador’s alternative approach.

Part One;   Part Two;    Part Three;    Part Four;    Part Six;    Part Seven;   Part Eight Part Nine Part Ten

So by December 2007, we had the U.S. Ambassador having pivoted to the role of offering apologetics for Anglo Leasing in the context of Kibaki’s re-election.

At some point after the election debacle I was asked to submit to my Washington office names for IRI to send to an international women’s leadership event and we passed along a current MP and Njoki N’dungu who had an NGO and who had been a member of the Ninth Parliament from 2002-2007. Shortly afterward I was informed by a diplomatic source that N’dungu was “closely connected” to Chris Murungaru of the Anglo Leasing matter. Reporting to Washington it was agreed that the invitation would not have been made had we realized this problem in time.

Today, Uhuru Kenyatta is in his sixth year as president and has in effect adopted Anglo Leasing by paying out more millions on the bogus procurements over the years while notional prosecutions languish. Githongo continues to be subject to nasty tribalist attacks from jingoists for revealing admitted truths that were embarrassing to purported tribal leaders, including from one pundit who may have received some Western support in 2013 while pushing his tribal election theories to demonstrate that the opposition could not compete with UhuRuto.

Today, corruption is worse–no surprise there– but the World Bank is stepping in again, with $75M. The local World Bank Director Colin Bruce was right back when the Anglo Leasing scandal broke that it was “an historic moment for the government to signal where it stands on the issue of political accountability”. The Government of Kenya was quite clear and remains so–it is Kenya’s donors that have twisted and contorted to avoid hearing.

Today, Githongo has a new personal judgment against him for defamation for the leaked publication of his work as Permanent Secretary in trying to “stop these thieves” and protect the Kenyan government and public from looting and insecurity. He is appealing and Kenyans are raising funds to support the appeal.

Today, N’dungu is Justice on the Supreme Court. (She will need to recuse herself from any involvement in the Murungaru versus Githongo matter.)

I have to shake my head in remembering the window back about a decade ago when the U.S. and other Western donors were vocally backing what we called “the reform agenda” and USAID even got involved in supporting the National Council of Churches of Kenya in using the Michela Wrong book, It’s Our Turn to Eat, to teach against corruption.

Now we have a new Ambassador, the fourth since Anglo Leasing broke to the public. As I have written I have a sense that he wants to help change the dynamic on corruption in Kenya. He can make progress if he makes the sacrifices necessary but he does have to realize it will be much harder than it would have been back in 2007 or at so many other turning points in the past and that pushback will come from places other than Kenya.

Update: be sure to read Rasna Warah’s “In Whose Interest? Reflecting on the High Court Ruling Against John Githongo” in The Elephant’s East African Review.

Is Washington finally losing patience with governance by UhuRuto? If so, what is seen as “the way forward”?

I touched a few bases while briefly in Washington recently. I was left with the impression of general “benign neglect” on Kenya, which would be expected given the overwhelming number of more immediate crisis situations around East Africa, such as the South Sudan “civil war/state failure” situation, escalating tensions between the Kagame and Museveni regimes, the uncontained Ebola crisis, etc. And always the war in Somalia.

Nonetheless, there are those who work or engage with Kenya more specifically on a less seasonal basis who will unavoidably have noticed how badly the Government of Kenya has been underperforming just as a factual matter regardless of the diplomatic angles of the day.

All this is to lay the groundwork for my great interest in a couple of news items today:

1). First was the report that Ambassador McCarter had said in Kisimu that the U.S. was putting on hold financing for the Bechtel Mombasa-Nairobi expressway due to concerns about corruption risk and debt levels escalating costs such that the intended value to the Kenyan people was not delivered. Here is the version from “Kenyans.co.ke” which has been running a bunch of pieces bringing up events from political inflection points from years past with no specific explanation of the timing, such as the piece I posted about last week taken off from my June 2017 piece in The Elephant on “The Debacle of 2007: How Kenyan Politics was Frozen and a Election Stolen with U.S. Connivance“.

As a private American “friend of Kenya” and taxpayer I am quite gratified by this willingness to change policy to address current “facts on the ground” and to actually “walk the talk” on “anti-corruption” even if it involves possibly giving up a big subsidized project for a very big well-connected private business owned by a group of Americans.

I have been concerned about this project for the reasons identified by the Ambassador but have not wanted to say much without being close enough to have details and not wanting to be seen as an inveterate naysayer or unduly skeptical about things where I am not that well informed.

Maybe Ambassador McCarter can end up being a “breath of fresh air” and is actually serious in his talk of zero tolerance for corruption in a way that would be different from the ordinary diplomacy where we run hot-and-cold at best. If no one explained to him as a political appointee from outside Washington that “zero” among diplomats ends up as shorthand for a wide range of dollar values in varying circumstances explained in the addendums and codicils, as opposed to just “zero” as it might mean to a businessman in downstate Illinois, then maybe Kenyan cartel leaders need to be worried a bit after all?

And if people in Washington have their hands full or are not focused on the immediate situation in Kenya, and with what we read about how national security policy management is working in Washington these days, it may well be that McCarter has that much greater practical latitude “on the ground”? Likewise, usually an Ambassador in Kenya will have the potential distraction of career considerations not dissimilar to people working in the government in Washington; this would not seem to be a challenge for McCarter. (And maybe he isn’t looking to be a lobbyist for a neighboring warlord in a black hat, and an oil and gas consultant and an investor-broker in USAID-funded health business, for instance.)

There are obvious sociocultural and political barriers to how McCarter will be perceived in Washington and among Americans who typically engage with foreign policy on Kenya or are “Kenyanists” or “Africanists” with focus on Kenya, but open minds are warranted. And maybe that works both directions.

Part of what is so striking here is how much Uhuru Kenyatta has in the past seemed to be arguably “Donald Trump’s signature African leader”–not so much that they are seen to really know each other or have some personal rapport, but rather that in the face of general lack of signs of personal interest in Africa from Trump we still have Uhuru at least included in meetings and doing photo ops with Trump in Europe, Canada and Washington, if not yet Mar-a-Lago, during the first two years of the Administration. Even though he was such a favorite of some in the Bush-Obama years.

So surely putting the Bechtel deal on hold suggests that there is finally heightened willingness to openly acknowledge that governance is simply not now what it was cracked up to be from our previous public diplomacy in recent years.

2) Next is Macharia Gaitho in the Daily Nation publishing today’s column: “Either rebels in Jubilee ranks join opposition, or Uhuru steps down” calling out Jubilee’s divide:

The politicians who contrive to insert his name [Deputy President Ruto’s] into every issue do the DP no favours at all. It does not help his image or his 2022 presidential election prospects when his name is used to fly cover for disreputable leaders caught on the wrong side of the law.

. . . .

As an elected member in his own right, a Majority Leader [Sen. Kipchumba Murkomen] does owe a duty to his constituents. Where conflicted, however, he could consult internally within the government and party organs.If his concerns are not adequately addressed, then the honourable thing would be to relinquish the Majority Leader role so that he can, in good conscience, speak out for his people both inside and outside Parliament.

As it is, what we are seeing from Mr Murkomen’s now frequent outbursts are the hallmark of rebellion. This is rebellion not from one disaffected individual, but a powerful Ruto faction in Jubilee that is unhappy with the path pursued by President Kenyatta.

Jubilee cannot govern effectively when it has such a powerful opposition within; hence the rudderless, dysfunctional government seemingly sabotaging its own efforts.

This is not a healthy situation. Maybe, it would be best for Mr Ruto and his cohorts to resign and go officially into opposition or for President Kenyatta to throw up his hands in surrender and leave the burden of leadership to those more able.

Now I don’t know and haven’t asked, but there have been recent times when Gaitho has seemed to be carrying a message, such as the time when he explained that Raila’s fellowship at Yale was intended to be a perk to ease into a honorable retirement, not a springboard to run yet again in 2017. Different Kenyan columnists are in this role at different times it has seemed over the years. See “Six years an Ambassador: Godec’s Kenya valedictory with Macharia Gaitho”.

This background made me figuratively “perk up my ears” when I read the Gaitho blast after the news on the Bechtel expressway deal.

As a practical matter, there are certain ironies any time it is suggested that “regular order” of some type is suddenly warranted in Kenyan politics. Uhuru Kenyatta himself as KANU leader and Leader of the Opposition in 2007, crossed the aisle to support “Kibaki Tena” without resigning, when party godfather, retired President Moi who picked Uhuru from relative obscurity to nominate as his successor in 2002, realigned his fortunes, so to speak, to be with Kibaki while being appointed as Kibaki’s diplomatic representative for Southern Sudan. So I think Ruto might scoff at Gaithos’s advice now, and I doubt Uhuru’s mother would be good with him resigning at this point with all the family has going on at stake. Too much water under the bridge for too many years to expect anyone “in government” to go formally into “opposition” voluntarily–reform can happen but not nearly so easily or cheaply.

A necessary and complimentary read is the latest from Rasna Warah in the East African Review with what needed to be said on the most egregious act of contempt toward what we used to call “the reform agenda”: “In whose interest? Reflecting on the High Court judgment against John Githongo?”

Kenya 2007 election Kibaki Tena Kazi iendelee re-election

What Will Jendayi Do? Reading “tea leaves” on Kenya’s next presidential race (revised)

[This post is revised to reflect a correction and revision from the East African.]

The East African made an editorial slap at Michael Ranneberger and Jendayi Frazer in its “Cry havoc, and let slip the U.S. ex-diplomats” last Saturday to which I added a link in my last post regarding ex-Ambassador Michael Ranneberger’s deal with Salva Kiir:

Michael Ranneberger, whose controversial tenure as United States ambassador to Kenya is well remembered, is the managing partner at Gainful Solutions.

Comparing his posture back then, his flip from the high priest of justice and human rights, to the devil’s advocate cannot escape attention.

Former assistant secretary for African affairs Jendayi Frazer, is another US top gun diplomat who is well known for her consultancy services across East and Central Africa since leaving US government service.

At issue here is whether American diplomacy, as represented by Frazer and Ranneberger, subscribes to any universal values at all. It is obvious that the duo are exploiting the networks made during their career, to make hay today.

In an ideal world, the stakes in South Sudan are so high, that they should be adequate incentive for anybody to think beyond the short-term gains an individual could make out of the situation.

Ultimately, however, external interference cannot be discussed without examining the role of the African politician who has been a willing accomplice by shunting aside the national interest in favour of self-preservation. [this is EA revised text]

Dr. Frazer usually makes appearance in the media in Nairobi for business dealings related to the Jubilee Administration, along with one appearance a few months ago meeting with controversial Mombasa Governor Joho identified as a discussion on “countering violent extremism” on a MasterCard Foundation trip.

REVISION NOTE:

[(East African) EDITOR’S NOTE: This article has been corrected to remove the association earlier made between big infrastructure projects in Uganda and Ms Jendayi Frazer. Ms Frazer has not been involved in any infrastructure deals in Uganda and her name was inadvertently mentioned in that segment of the leader. We regret the error.]

See also.

Editorial criticism of Ranneberger and Frazer of this type is not the East African’s usual approach, as reflected in the defection of many of their Nation Media Group opinion columnists to The Elephant’s East African Review, as well as to The Standard, in the wake of the handling of coverage of the Uhuruto re-election fiasco in 2017-18 and Jubilee crackdowns on the media. Some years ago the East African passed up a friend’s offer to put together my experience and investigation from this blog on how Ranneberger and to some extent Frazer played the 2007 Kenyan election while they were in the State Department from my “War for History” series.

So kudos to the East African now for calling this issue out editorially, even if the news departments have not been covering these developments in the past. Maybe that can change.

One of my questions in looking at the current Kenyan presidential race has been how Dr. Frazer will play it, especially given that there is no way to know now who will be in power then in Washington. Assuming that the current “handshake” holds and that Frazer’s first relationship is with the Kenyattas, would she affirmatively step up for Raila in the face of a serious challenge from Ruto in a competitive “two-horse” presidential race? Or would she approach this differently? (She was firm in her position that what was done in the Rift Valley in the wake of the 2007 election fraud was “ethnic cleansing” even though “Main State” would not adopt her terminology, so it would arguably seem pretty awkward for her to support Ruto, wholly aside from the current corruption situation with Ruto). She was vital to the Uhuruto ticket in the 2013 race and to its perception and reception in Washington in the Obama years thereafter to my way of thinking. Getting called out publicly in the East African and not just having dealings with Uhuru and Kagame is a wild card.

When The Star had me write some columns in the spring of 2013, they headlined the one dated March 23 challenging Dr. Frazer’s support of the Uhuruto defense in the Supreme Court of the IEBC’s questionable numbers to avoid a runoff after “failure” of the Results Transmission System in the election petition by civil society and the opposition as “Jendayi Frazer lacks moral authority“. Read the whole piece if you are interested in Kenyan elections or U.S. democracy assistance, but I concluded:

The thing that is most striking to me about this now, in light of the current litigation about the manual vote tally by the IEBC in this election, is that Jendayi Frazer was the head of the Africa Bureau at the State Department during 2007-08 when the previous Exit Poll was withheld and the misleading “press guidance” put out [by the Africa Bureau as I had just learned from FOIA]. Today, as a private citizen, Dr. Frazer is aggressively arguing in the Kenyan press and in the press back in Washington to once again uphold the disputed work of the Kenyan election officials against the concerns raised by the opposition. I cannot justify how this was handled when she was in charge in 2007 and 2008.

When I had the opportunity to meet Dr. Frazer the first time later I did apologize to the extent of noting that the phrasing of the headline itself was not something that I myself would personally have written, although I stand by the content of what I did write. When I published “The Debacle of 2007: How Kenyan Politics Was Frozen and an Election Stolen with U.S. Connivance(again, the headline is not mine) in The Elephant in June 2017, I focused primarily on my direct dealings with Ranneberger. Frazer’s exact role as his superior and the intentions of any formal policy beyond the law as such have never been made fully clear. Ranneberger’s cables as provided under FOIA from before and immediately after the election leave gaps and questions as to what was reported to Washington before Frazer and later Rice were dispatched to Nairobi starting several days after the vote during the post-election violence (although it would be unfair to Ranneberger to make assumptions from that circumstance alone, and various facts were misrepresented in Washington after the vote regardless.)

More broadly, I have agreed with some of Dr. Frazer’s many policy approaches and disagreed with some. What I would think about her personal integrity regarding the 2007 election would depend on whether she was acting per instructions of policy or making it herself. In 2013, I did not appreciate her public role and have not qualified my reaction based on anything I seen since.

At the same time, Frazer seems to have been a primary architect of some policy approaches in Africa that were quite positive and that left the U.S. in better stead in the G.W. Bush years in Africa than elsewhere, in spite of conspicuous controversy regarding Somalia. Arguably with PEPFAR and other initiatives there was some actual “compassionate conservatism” undertaken in SubSaharan Africa even as the anti-compassionate forces reflecting the Vice President’s approach changed the direction of the Bush Administration foreign policy elsewhere in the wake of 9-11. Post-Bush Administration she is relatively ubiquitous in elite U.S. institutions associated with Africa, especially as an African-American as well as her various “Afrocapitalism” engagements. So in that regard she earned respect and a willingness on my part not to assume the worst even if there are some things that look bad.

Ultimately, in spite of the fact that she tends to be quite assertive in her positions, I find her to be a bit of an enigma really. Regardless, anyone as involved in as many things in as many places as she is is going to be wrong some of the time. As a diplomat that involvement may not always be optional absent resigning, but it is a choice for a private citizen.