Must read on election tensions in Kenya: “A Silent Panic”

ELECTION 2017: A Silent Panic in Kenya by Dauti Kahura in The Elephant.

A series of backstories of building tensions with the latest election approaching on the layers of accumulated grief and injustice.  This is the stuff you don’t hear if you don’t have a practiced ear to the ground in Kenya and may be glossed over in the usual discussion in foreign capitals and international press.  And material that is too topical for the traditional Kenyan media with political power at stake. 

Congratulations to The Elephant for “speaking truth to power”.

“THE DEBACLE OF 2007” – my piece in The Elephant on how Kenya’s politics was frozen and an election stolen . . .

THE DEBACLE OF 2007: How Kenyan Politics Was Frozen and an Election Stolen with US Connivance | The Elephant

The simple truth of the allegedly “contested” Kenya 2007 exit poll–what IRI reported to USAID (FOIA series part 14, War for History series part 19)

Raila Odinga has a couple of times recently made conspicuous public mention of the Kenya 2007 IRI/USAID/UCSD exit poll results identifying him as the winning vote-getter, including in his speech at the tenth anniversary of the founding of the Orange Democratic Movement party a few days ago, as well as a significant discussion in his autobiography.

Even a year-and-a-half after the Kenyan election, in July 2009, Kenyan Ambassador to the United States Peter Ogego said at the National Endowment for Democracy in Washington that it was important to get to the bottom of the situation with the U.S.-sponsored exit poll indicating an Odinga rather than a Kibaki win.  The late Congressman Donald Payne, then Chairman of the House Foreign Affairs Subcommittee on Africa said at the same event that the poll should have been published sooner and that not releasing it had been a mistake, although IRI, he thought, had a “good reason” for not releasing it initially.  This is the basic structure of what actually happened, contra what IRI claimed in a March 29, 2009 “rebuttal” to the New York Times investigation. (My point here is still not to berate IRI for continuing to publish this defamatory material worldwide, but I have sadly come to realize that many people seem to have been, surprisingly to me, actually misled by at least some of it.)

On Monday, January 14, 2008 the International Republican Institute’s Coalition for Electoral and Political Process Strengthening (CEPPS) manager submitted by email to USAID at 6:25pm our formal Quarterly Report on the Kenya polling program.  The program had begun with an exit poll for the 2005 constitutional referendum and was scheduled to end with our final pre-election public opinion survey in September 2007, but an amendment that September added the exit poll for the 2007 general election.

Here is this January 14, 2008 report as released under the Freedom of Information Act:

CEPPS IRI Kenya 8038_Oct-Dec 2007

In the report, we at IRI wrote:

Implementation of the December 2007 General Elections Exit Poll
IRI initiated discussions on the exit poll to be conducted during the December 2007 general elections. IRI reviewed the survey instruments, deployment plans, and schedules. Discussions between IRI, USAID, and the local polling firm, Strategic Public Relations and Implementation of the December 2007 General Elections Exit Poll
Research (“Strategic”), took place. Researchers from the University of California at San Diego also partnered with IRI to advise on the sample design, methodology, and data analysis, which they are using for independent studies on polling.

Training of Researchers
In consultation with IRI, Strategic conducted training sessions for the researchers collecting exit poll data. As with the previous polls, Strategic trained a number of researchers, who later deployed to the field as trainers of trainers (TOTs) to identify and train research assistants that would be used to collect data.

The training reviewed field resource management techniques, sampling, and interviewing techniques, as well as training to ensure that all staff had a good understanding of the questionnaire. The questionnaire was then pre-tested in various constituencies of Nairobi. The interviewers later met for a debrief and assessment of the pre-test before deploying nationally.

Data Collection

The poll was fielded on election day in Kenya, December 27, 2007.  A group of 2,887 researchers from Strategic deployed in teams to 175 of 210 constituencies, covering all eight provinces of Kenya.

The interviewers were expected to carry out interviews approximately 100 meters from polling stations.  The interviews were limited to people that had just voted, and the administration of the questionnaire varied from less than five to seven minutes.  To ensure the validity of the sample, between 15 to 25 interviews were conducted at selected polling stations, and only every fifth voter was asked to participate.  Strategic supervisors accompanied researchers to ensure the accuracy of reporting on a number of questionnaires.  Researchers relayed immediate results to their direct supervisors, who then called in to Strategic’s data processing center in Nairobi.

Challenges

During the implementation of the poll, researchers encountered certain challenges, such as the inaccessibility of some areas due to poor roads; poor network coverage; and hostility from polling officials and respondents.  In one instance, a researcher’s questionnaires were confiscated by a polling official.  However, these issues did not significantly affect the data collection exercise.  (emphasis added).

Data Analysis

As data was collected, it was immediately relayed to Strategic headquarters for compilation.  However, data analysis for the exit poll was still ongoing through the end of this quarter. (through December 31)

Earlier that Monday the McClatchy newspapers ran Shashank Bengali’s story “Kenyan president lost election according to U.S. exit poll”. 

Continue reading

The “War for History” part fifteen:  Why the conventional wisdom that Kenya was “on the brink of civil war” in 2008 is wrong

I must have read, or at least skimmed, dozens of Kenya articles, papers or policy briefs that include, usually near the beginning, reference to the alleged circumstance of Kenya being “on the brink of civil war” at the time of February 2008 post election “peace deal” brokered by Kofi Annan between Mwai Kibaki and Raila Odinga.  Invariably, this important assertion is without any type of citation or elaboration.  It has become self-referential conventional wisdom.

In the case of political science papers on narrower topics–those along the lines of “What can ‘big data’ tell us about gender disparity in boda-boda fares in rural Kisii eighteen months after Kenya’s Post Election Violence?”–the “brink of civil war” reference is boilerplate contextual introduction.  More significantly the “brink of civil war” phrase is standard in writings on issues of foreign policy, conflict avoidance and resolution, electoral violence specifically and the development of democracy more generally.  In these writings, the validity of this relatively untested characterization matters a great deal.

I don’t say this to be critical–the “brink of civil war” line is found in the writings of personal friends and people for whom I have the utmost regard.  Which in a way makes it all the more important to raise my concern that the terminology may unintentionally mislead those who don’t have personal knowledge of the ins-and-outs of what was happening in Kenya from December 27, 2007 to February 28, 2008 and may skew historical understanding.

There were several types of violence in various locations in the country triggered from the election failure.  My contention is that none of them were close precursors to any likely civil war.

To put it directly, the incumbent administration seized the opportunity to stay in power through the up-marking of vote tallies at the Electoral Commission of Kenya and the immediate delivery of the contested certificate of election to State House for the quick secretly pre-arranged swearing in of Kibaki for his second term before his gathered supporters there.  The incumbent President and Commander in Chief remained in effectively complete control of all of the instruments of state security–the Police Service and Administrative Police and General Service Unit paramilitary forces, along with the military forces and intelligence service–all of which were part of the unitary national executive.

Notably, the Administrative Police had been deployed pre-election to western areas of Kenya in aid of the President’s re-election effort as we in the International Republican Institute election observation were told in a briefing from the U.S. Embassy on December 24th and many Kenyans had seen on television news broadcasts.  While this initially led to disturbing incidences of pre-election violence against individual AP officers, by election day the vote proceeded peacefully with voters cooperating with deployed state police at the polls.

A civil war scenario would thus have involved an insurrection against the State.  I really do not think this was ever likely, most importantly because none of the major opposition leaders wanted it, nor a critical mass of the public without any pre-defined leadership.

While Kibaki’s official “victory” by roughly 200,000 votes rested on a reported 1.2m vote margin in Central Province, significant strongholds of the opposition were in parts of Nairobi and in the west overall, starting in the western/northern parts of the Rift Valley and including Western and Nyanza Provinces.  The violence on the Coast was not broad and extreme and eastern Kenya was not destabilized in the way that it has been in recent times.  The key ‘slum’ areas in Nairobi were fairly effectively sealed in on the eve of the vote as government security forces deployed in Nairobi.  Violence in the slums was no threat to overthrow the government and never broadened to seriously threaten areas where the political class (of whichever party affiliation that year) lived.

Solo 7--Kibera

Solo 7–Kibera

Palpable fear of a mass scale conflict between opposition civilians and state security in Nairobi largely ended when Raila cancelled the planned ODM rally for January 3, 2008 as the GSU continued to surround Uhuru Park shoulder to shoulder.  As best I could tell the EU at that point came around to support the U.S. position in favor of negotiated “power sharing” in lieu of a new election and/or recount or other remediation.  Acts of terrible violence continued to ebb and flow in specific places but Kibaki’s hold on power was not threatened as far as I can see. Continue reading

The War for History, part fourteen: dare we learn from 2007-08 in Kenya or is it still too soon to reckon with the whole story?

Kenya’s security situation continues to deteriorate as Kenya’s political leaders move on to focus to the next elections.  Challenges abound on succession and election issues in Burundi, Rwanda, the DRC and Uganda, along with the crises in governance in the Central African Republic, South Sudan and Somalia.  Surely this would be a good time to peel back the onion on how the U.S. handled the Kibaki succession/re-election crisis in 2007-08 to learn what we can rather than letting more murky water flow under the bridge?

Knowns and Unknowns, Plausible and Otherwise

Further to the question I raised in Kenya 2007 Election – How bad were we – “The War for History” part thirteen, I have certainly confirmed my awareness that, as I have put it, we “actively looked the other way” as the Kenyan election was stolen and thereafter.  I am also am forced to acknowledge that we (meaning my country, the United States, through our empowered government officials, who took the opportunities presented to assert what became our de facto policy, whether or not it was formally planned, vetted, approved, etc.) not only “looked” the other way, but also “pointed” the other way, too.  In other words, the initial approach from the State Department was to divert attention from the known and witnessed election fraud to induce acceptance of the fraudulent “result”.

How much more is there to the story in terms of our intentions before the election?  Did “we” affirmatively wish Kibaki to win, or Odinga to lose, or some combination of the two–and if so, why?  Everyone is, of course, entitled to his or her own opinions and/or preferences regarding a democratic election (although for me as an American I considered it to be none of my business who Kenyans ultimately voted for, both in concept and in any event regarding the specific choice among Raila, Kibaki and Kalonzo, each of whom had long, high profile track records in Kenyan politics and government, and with American diplomats).  The real question becomes, in light of what happened in the election and how we handled it, whether we were in some way culpable beyond the “looking and pointing the other way”?  How much did we know beforehand about the intentions of the Kibaki administration to retain power regardless of the actual vote?  In private, if we knew something, did we secretly object, stay silent, quietly nod, affirmatively recognize, or something else?

It seems important to account for the fact that, as best I knew, Kibaki never said publicly during the campaign that he would countenance the potential to lose the election and turn over power. And further, that to the best of my knowledge and attentive observation at the time, neither the Ambassador nor anyone else in the State Department publicly called Kibaki on this. (Eventually, Moses Wetangula, the Foreign Minister at the time, made a statement regarding Kibaki’s willingneess to “lose,” presumably directed more to his diplomatic counterparts than to Kenyans.)  Compare and contrast Goodluck Jonathan’s campaign for re-election in Nigeria this year, wherein American officials up to and including the Secretary of State himself flew to Nigeria ahead of the election to openly warn Jonathan to accept an adverse vote even though he was already stating his willingness to do so.

As an American, especially one who was working at taxpayer expense to support the democratic process, I certainly want to believe the best about all of our conduct in regard to the election.  Unfortunately there are some other facts and questions that remain undigestable for me so far and leave the quesy feeling that there may be more to the story.  For example:

* When the Ambassador told me at the residence on December 15 that “people were saying” that Odinga might lose his Langata constituency and thus be disqualified from taking office even if he won the presidential vote, and that this could be “explosive”, why did his cables to Washington not report this matter until nine days later, just three days before the election (and, perhaps incidentally, after I had written to USAID to complain about the Ambassador’s conduct regarding the IRI election observation, and also let the Ambassador know that I had commissioned a Langata poll in response)?

* Why did the Ambassador want to take Connie Newman–whom he had effectively chosen to be IRI’s lead Election Observation delegate–to meet privately with Stanley Murage the day before the election (I described Murage as by reputation “Kibaki’s Karl Rove” in my reporting to IRI Washington that day, and I have since heard him described by a diplomatic source as “Kibaki’s bag man”)?  Why had the Ambassador ahead of time wanted Connie to stay at his residence or at the Serena Hotel separate from the rest of the Observation Mission at the Mayfair? Why did Connie mislead me about her separate time at the embassy residence when it had been understood among myself and IRI’s top executives that Connie was to be fully briefed to avoid this type of situation with the Ambassador (and my notes from the time show that I was told she was in fact briefed and “on board” before her arrival in Nairobi)? Did the private Murage meeting end up taking place?

* How did Connie know by Saturday evening December 29th, at the Mayfair, that Kibaki would be the announced winner when the ECK’s process at the KICC was still very much ongoing as represented publicly?  She was in regular contact with the Ambassador by cellphone throughout–was he her source?  Is there any other plausible explanation?

* Was then the Ambassador’s January 2, 2008 cable to Washington describing what he witnessed and his own actions at the ECK’s headquarters at the KICC fully ingenuous in describing the Ambassador unsuccessfully offering ECK Chairman Kivuitu encouragement not to give in to pressure to announce a manipulated result? Note that this cable was written on the sixth day after the election and the third day after Kivuitu preemptively declared the vote for Kibaki and delivered the certificate of election to him at State House for his Sunday afternoon swearing in, and during the worst of the post-election violence and the time of maximum uncertainty for Kenya’s newish democracy and its longstanding stability. How does the Ambassador’s after-the-fact write up square with Kivuitu unsuccessfully seeking Ambassador’s Ranneberger’s help before the election?

* Why did Connie assert herself so strongly to object to making any public statement about the USAID IRI exit poll when she had no involvement whatsoever in that polling program and had no prior discussion with any of us who were involved?  (Note the Ambassador’s admission in his interview by Jeffrey Gettleman of the New York Times that he had discussed the exit poll with Connie or “another Institute official”.) My immediate superior, the regional director for Africa, told me contemporaneously that I had made a mistake in bringing up the exit poll in front of Connie as she should not be involved, which I had recognized immediately when Connie jumped in to object.

* Given that the State Department released to me under FOIA redacted versions of a variety of classified cables, why did they withhold in full the documentation about Secretary of State Rice’s January 3, 2008 discussion with EU Foreign Minsiter Javier Solana about the election on the basis of its classification?  What was so sensitive?

* Did Ambassador Ranneberger intervene with Johann Kreigler to steer the Commission of Inquiry into the 2007 Elections–the “Kreigler Commission”–away from an examination of the ECK’s presidential vote tally?  A reliable source reported to me on this, but on second hand information as best I could tell so I don’t know.

*  Why did the Ambassador get involved in brokering the rapprochement between Kibaki and Moi in the summer of 2007?  Why was I told nothing about this by State or USAID, or anyone from IRI?  Did anyone from IRI know before I reported this to Washington in the fall of 2007?  Did this rapprochement lead to Uhuru Kenyatta as KANU Chairman and Leader of the Official Opposition crossing the aisle with KANU to pull out of ODM and support Kibaki?  Did this lead Kibaki and his circle to overestimate his electoral position in the Rift Valley?  Similarly, did this underlie the Ambassador’s overestimation of Kibaki’s strength as a candidate–or otherwise support the assessment that Kibaki would not be seriously challenged for reelection as of that summer? Did our support for a Moi-Kibaki rapprochement lead to our backing down on anticorruption issues in 2007, in spite of John Githongo’s brave revelations about Anglo Leasing? Did all of this lock in Kibaki’s support for Uhuru as his successor, ultimately fulfilling Moi’s original intentions from 2002?

*  Did dealings with Kibaki (and Uhuru) in the 2007 election that the State Department was not willing to disclose tie the hands of the United States in the 2013 election, supporting the policy choice to promote the credibility of the IEBC irrespective of the procurement fraud, failure to deploy and implement essential technology and failure to tally the votes fully?  Or, alternatively, was our policy driven strictly by immediate concerns about stability and the threat of violence, regardless of any such potential overhang from 2007?  Any relation to our striking silence now about the proven corruption at the IEBC in the wake of the British convictions for Smith & Ouzman bribes in Kenya?

* Why would USAID withhold in 2014, under an April 2013 FOIA request, their copies of (unclassified) documents already produced to me in March 2013 by the State Department under a 2009 FOIA request, showing State and USAID  personnel coordinating on the misrepresentation of the USAID IRI  exit poll as an IRI “training exercise” in talking points for the media in 2008 and 2009?  (And given that I requested the documents from the State Department in 2009, and they were cleared for release in October 2012, why were they not mailed to me until March 12, 2013, just after the next Kenyan election?)   People are still being squirrelly after all these years.

Hats off to Connie

Like others who have had an occasion to work with her over recent years I am sure, I found Connie Newman to be a charming and very effective lobbyist (and I am sure she was a charming and effective diplomat during her eleven months at the State Department even though my eleven months at IRI did not overlap with her in that role).  I can appreciate why Ambassador Ranneberger would identify her as his “great friend and mentor” to the media in Nairobi on a visit to Nairobi in 2009.

IRI identified Connie to the Weekly Standard in 2009 as the primary decisionmaker on spiking the exit poll while serving as lead Election Observation delegate, as I did in my 2008 interviews with the New York Times, as well as in my contemporaneous emails to Joel Barkan which I included in this “War for History” series.  So we agreed on that part anyway.

It is easy to see why Nigeria’s Bayelsa State would have Connie and her firm lobby Sidney Blumenthal (“former Senior Advisor to President Bill Clinton”), the State Department’s Regional Security Office and Senator Inhofe on their behalf immediately following Obama’s inauguration in 2009, between her unpaid service observing the Kenyan and Nigerian elections for IRI. It is also easy to see, after what happened in Kenya in 2007, why IRI would have a senior staff member placed as co-lead delegate with Connie for Nigeria’s 2015 State Department funded IRI Election Observation Mission. Connie got most of what she wanted in Kenya in 2007, but I never detected that she had any deep personal background in Kenya’s politics (and she has not been registered as a lobbyist in Washington for any of the Kenyan governmental entities) and it was never my sense that she had any separate irons in the fire other than reflecting the Ambassador’s wishes.  So for me the question is what the Ambassador was trying to accomplish and why.  And then, was it successful or not and what have been the costs to whom?

Kenya 2007 election- Ambassador Ranneberger and Connie Newman at polls

“The War for History” part eleven–what did I mean in Part Ten in referring to Ranneberger “trying to quash” poll results showing Odinga taking the lead in the presidential race in September 2007?

In response to a reader inquiry, I want to make a clarification of an incident in September 2007 I referred to as background in Part Ten of this War for History series and addressed in more detail in an e-mail that I quoted at length in Part Three. The issue for me was that the Ambassador was expressing an active rather than merely passive favoritism in the Kenyan presidential race for the first time and trying to get me involved in it.

Here is what The New York Times reported in their January 30, 2009 investigative report:

. . . .

Mr. Flottman said he was surprised when, before the election, Mr. Ranneberger made public comments praising Mr. Kibaki and minimizing Kenyan corruption.

Behind the scenes, Mr. Flottman recalled, the ambassador was even more direct. A few months before the election, Mr. Ranneberger proposed releasing a voter survey showing Mr. Kibaki ahead and trying to block a roughly simultaneous one favoring Mr. Odinga, according to Mr. Flottman, who said he witnessed the episode during a meeting at the ambassador’s office. The suggestion was dropped, he said, after the embassy learned that the pro-Odinga results were already out.

In a meeting in the Ambassador’s office after I was called in to discuss the International Republican Institute’s September 2007 public opinion survey results, which were not yet released, the Ambassador expressed pleasure that our question on preference in the presidential race (which we had an established procedure of not releasing) continued to show a lead for Kibaki as we had in the last survey in March, whereas results from other firms published in the Nairobi papers were showing Odinga as having taken a lead after securing the ODM party nomination. He pressed me to depart from our practice and release our presidential numbers and instructed a member of his staff in attendance to get another firm to not to release their forthcoming presidential numbers. During the meeting the staff member got a message that the other firm had already published their report showing Odinga leading.

So as far as the other polling firm (Steadman, now Synovate) it was “a dog that didn’t bark”; the Ambassador was too late to try to quash their release, no call was made, and I had no reason to think that anyone at the Steadman firm ever knew about the incident and the Ambassador’s instruction to his assistant.

Here is what I quoted in Part Three of this series from a January 2008 e-mail:

In Sept. we did our last general public opinion survey in a series dating back to 2005 (and really a continuation of polling that we had done with Strategic with AID funding since 1999 or earlier).  We had always made a limited public release of general data, privately shown the parties and candidates their own standing and released “horserace” numbers to no one.  By this time all the other polls were being published showing Railia having overtaken Kibaki and building a lead.  Our poll had basically the same results for Kibaki that our March poll had had and showed him ahead.

When the Ambassador got this from AID I was called in and he was all excited about how we had to release our figures and stop Steadman from making a contradictory release the same day.  While we were meeting, [redacted] got an e-mail that Steadman had come out.  [Redacted] agreed with me that changing our policy on this last poll before the election would be transparently and blatantly seen as political, and she told me [redacted] agreed and would work it.  I laid low and never heard back. . .

Telling thing Ambassador said was to the effect that our poll would vindicate what he had been telling Washington, and that if he had misread presidential race “we might as well not even be here”.

And my narrative from Part Ten:

Part of what has troubled me is my conversation with the USAID CTO on the phone from a polling place on the afternoon of the vote on December 27.  It had been agreed internally within IRI that we should not allow any report of our preliminary presidential numbers to leave IRI until after the polls closed at 5:00pm.  We knew that USAID wanted to get the preliminary results that afternoon, and Peter Oriare had estimated that they could be available at 3:00pm.  Within IRI we did not want to be responsible for any situation where the numbers leaked to either the Kibaki or Odinga campaigns before the poll closing, or got out in the media while people were still voting.  This was clearly “best practice”.

More specifically to our particular situation in Nairobi, we were very concerned since we had already been pressured by the Ambassador to depart from precedent to release the numbers he liked from our September poll while he sought to quash the Steadman numbers he didn’t like.  Further, when Ranneberger expressed to me in our meeting at his residence on December 15, 2007 that he wanted to take our lead delegate Connie Newman to meet privately with Kibaki aide Stanley Murage the day before the election major alarm bells had gone off in the IRI front office and it was stressed that such an improper meeting “must not happen”.  We did not know what the Ambassador was up to but knew we needed not to be involved in it.  In this context the desire not to let exit poll numbers get out while voting was still open very much included having them go to the Ambassador in particular.  We had no contractual obligation at all to get USAID an early disclosure on election day.

So observing at a polling place where we were going to close the voting day late that afternoon I got a call from the CTO looking for the preliminary numbers and I put her off.  I had numbers by text message from Peter Oriare but had not been able to study them in detail and go through them carefully with Peter and I tried to put her off.  She got frustrated and said that she would never have had us do the election observation if she thought we could not handle getting her the preliminary exit poll numbers at the same time we were observing and that “the whole reason” they did the exit poll was for “early intelligence of the Ambassador”.  I’m not against intelligence in concept, and I was working for IRI on leave from my job with a defense contractor that does intelligence work, but my purpose and job in Kenya was to support democracy and I did not appreciate being told at that late hour that there was an underlying unexpressed ulterior motive to the polling agreement all along–and such a thing was explicitly contrary to formal IRI policy as well as our USAID agreement. Why was it so important that the Ambassador have the numbers right then–“early”–instead of an hour and a half or so later when the polls closed?  No explanation of that was given.  The USAID officer ended up calling Peter Oriare, our subcontractor, and extracted the numbers directly from him.  Who did the Ambassador share them with and when?  I have no way to know.

I also want to stress that I had confidence in both Strategic Public Relations and Research which did our public opinion surveys and our exit polls for the 2002 and 2007 general elections and 2005 constitutional referendum, and in Steadman, which I hired in December 2007 to do a last minute pre-election survey of the Langata parliamentary constituency after the Ambassador had surprisingly suggested that “people were saying” that Raila Odinga might lose his parliamentary seat there to Stanley Livando and thus loses his eligibility to be elected president. The Ambassador’s expressed but unfulfilled desire to try to quash Steadman’s previous report caused me concern about the Ambassador, not about the polling firm.

“The War for History” part six: USAID ended up saying exit poll “disclosed that the wrong candidate was declared the winner” in 2007 Kenya election

From USAID’s Frontlines magazine for August 2008:

Kenya’s President Lost Disputed Election, Poll Shows
NAIROBI, Kenya—An exit poll carried out with a grant from USAID in Kenya after elections six months ago that unleashed a wave of political and ethic killings, disclosed that the wrong candidate was declared the winner.

President Mwai Kibaki, whom official results credited with a two-point margin of victory in the December vote, finished nearly 6 points behind in the exit poll, which was released in July by researchers from the University of
California, San Diego.

Opposition leader Raila Odinga scored “a clear win outside the margin of error” according to surveys of voters as they left polling places on Election Day, the poll’s author said.

The exit poll was first reported on by the McClatchy news agency. It was financed by the International Republican Institute, a nonpartisan democracy-building organization, with a grant from USAID.

Amid post-election violence, IRI decided not to release the poll. But the poll’s authors and the former head of the institute’s program in Kenya stand by the research, which the authors presented July 8 in Washington at the Center for Strategic and International Studies. In the exit poll, Odinga had 46.07 percent of the vote and Kibaki had 40.17
percent.

Part Four of “The War for History”: yes, the exit poll discriminated against dead voters

Had I known before late afternoon on election day, 27 December, that “the whole reason” for the USAID-IRI exit poll was “early intelligence for the Ambassador” rather than as a tool to deter and detect potential fraud (as our consultant from UCSD and I were explicitly told some weeks before) I might have made more note of the fact that the exit poll by design generally excluded non-living voters as it was based on live interviews of people who had personally come to the polling place and cast ballots.

Admittedly if the purpose of the exit poll was to predict who the ECK would determine to be the winner, as opposed to simply how living Kenyans voted, this was a serious limitation.

One specific idiosyncrasy that afternoon that was immediately salient was the issue of release to the Ambassador of preliminary numbers reported and collated as of two hours before the polls were to generally close.  I have no statistical reference or otherwise scientific and peer reviewed material to cite for this observation, but it would have been my seat-of-the-pants judgment as the “person on the ground” with some practical experience in campaigns and elections and even with “machine politics” that deceased voters have a pronounced tendency to vote last in sequence among the various voting blocs.

For those wishing to observe the voting process rather than influence it, there are two related reasons why you will not want exit poll numbers to “get out” to actors in the process before the polls close.  One is that potential voters supporting the candidate who is “behind” are perceived to be subject to being discouraged.  Even if this is not a big enough factor to “matter” in the primary race at issue, it has been seen to impact the outcome of other races on the same ballot.  Another is that some voters who might not otherwise elect to turn out may be spurred to action by the perception that their candidate is trailing.  The dead voters are one identifiable bloc that may be particularly susceptible to an appeal of this type.

At the time, I didn’t have any numbers or details to go on that would support a specific adjustment for dead voters in the exit poll.  Some months later the Kreigler Commission estimated a figure of 1.2M decedents who were registered to vote on election day; in January 2010 as discussed in a previous post, Undersecretary of State Maria Otero was headlined in the Kenyan press on a visit saying “we are aware that more than two million dead people voted in 2007”. 

Had these types of numbers been available to me on election day I would have understood the stakes that much better.  Even though this type of voting in the United States peaked before I was born, we can easily see empirical evidence in history of a pronounced tendency of the dead voter bloc to support the party which controls the electoral mechanism, in this case in Nairobi, the ECK.  With the kinds of numbers on the voting role, if ODM/Odinga had roughly six percent more live votes as reflected in the exit poll, the percentage of the deceased who needed to be inspired to cast ballots would be much lower than the overall turnout figures.

In corresponding with a diplomat from an allied country (one with which the U.S. has a mutual defense treaty) before the ECK decision I was told that his expectation was that Odinga would win by roughly five percent.  I replied that this was interesting as I had decided that roughly five percent was probably the minimum threshold for a margin for Odinga that would result in him being accepted as the winner by the ECK.  In hindsight I was probably “drinking the KoolAid” of democratization a bit myself.

 

 

A few thoughts about ethnic polarization in Kenya as we wait on the ICC

image

I want to touch here briefly on what I have seen and heard in regard to ethnic “issues”–prejudice, discrimination, suspicion, solidarity, hate speech, and such–in Kenya.

An important thing for outsiders to realize is how complex, and deliberately obscured, these things are in Kenyan politics–and how much of what is said in popular fora in the United States is at least misleading if not flatly wrong factually and in some cases deliberately malicious. (I have finally just now brought myself to read the whole Chapter 4 on “Kenya, Odinga, Communism and Islam” in Jerome Corsi’s book The Obama Nation which was published shortly after I returned from Kenya in the summer of 2008 during the American presidential campaign.  It was a major bestseller and thousands of Americans may have read more about Kenyan politics in that chapter than they have ever read elsewhere over their lifetimes.  Corsi has a Ph.D in Political Science from Harvard, so he is certainly credentialed far beyond me, and he is way too smart to get into the “birther” nonsense that captivated so many American politicians for a few years, but he paints a picture of the Kenyan election and the post election violence that is very much at odds with my understanding and experience, as well as anything I heard expressed internally at the International Republican Institute, or through my family’s church in Kenya or from our missionary friends or at my children’s missionary supported school.  In other words, malicious.)

One of the most important and interesting things that I have learned (so far) from my Freedom of Information Act requests to the State Department relating to observation of the 2007 Kenyan election was that the Ambassador’s staff reported to him and up the chain during the campaign that while there was hate speech showing up on both sides of the ODM/Odinga and PNU/Kibaki contest, the greater weight of it was directed against Odinga.  This surprised me because I had relatively limited separate interaction with anyone else at the State Department besides the Ambassador and his personal approach and attitude in my dealings with him certainly gave no hint of this background from his staff in the context of his tactics in addressing the Kenyan campaign.

The bottom line here is there is plenty of this “negative ethnicity” to go around and most of it you will never see in the newspaper or otherwise in the media–even in Kenya, much less of course internationally.  My personal experiences before the election in 2007 involved going to lunch with young middle class professional Kenyans–essentially strangers to me–who would openly and unashamedly if privately express the type of stereotypes about members of other tribes that you or I might hear in a private club in New Orleans about “the blacks” (if you are “white like me” anyway).

The attacks on Kikuyu in parts of the Rift Valley that underlie the ICC charges against Ruto and Sang were sick and sickening (as were those in 1992 and 1997) and so were the attacks in Naivasha and elsewhere that underlie the ICC charges against Kenyatta.  So was the post election violence in Nairobi and Kisumu and other places that were not covered in the ICC charges. The families in Nairobi that I knew that suffered personally from the violence in those early weeks of 2008 were from various “tribes”.  The families that sheltered in our compound happened to be Luhya and Luo; my staff were diverse but Kikuyu were more represented than others.  All of us who were there are all colored emotionally I am sure by our personal experiences in that searing time.

Whether Ocampo as ICC prosecutor used good judgment choosing to bring charges against only six individuals as “most responsible” I do not have enough information to evaluate.  To be frank, there are aspects of Ocampo’s approach as a lawyer and public figure during those last years of his tenure at the ICC that I am not personally enthused about.  To be fair, as a real man and a real lawyer, he was never going to be as “big” as so many Kenyans looked for him to be when they were painting his picture on matatus and such, and he realistically never had any chance for more than some very small success against the dragon of impunity in Kenya.  Just as the Government of Kenya was never really going to prosecute the post election killers, the Government of Kenya was never really going to cooperate with the prosecution by the ICC.  Now we will have to see if the Trial Chamber is willing to pursue enforcement of the Government’s obligations or not.

Personally, I am not inclined to believe that the facts of the charges against the remaining three ICC defendants are based on either mistaken identity, or on some massive international conspiracy to frame them.  I could be wrong of course.  As far as Uhuru, I tend to credit the observation of a Kikuyu friend who said “I don’t support Raila, but its an open secret” that Uhuru did the gist of what he is accused of doing.  I heard things about these matters in Nairobi in “real time” in early 2008 from the same types of general discussion that covered a lot of other important information that you won’t ever see in a Kenyan newspaper.  But all hearsay.  Maybe if the cases are dismissed, someday we will find out who really did it.

The most important question though is whether Kenyans want to treat each other differently badly enough to change the underlying kind of prejudice that makes a dangerous minority of Kenyans vulnerable to the hate speech from the politicians who will continue to use it until it stops working for them. Better democracy and effective governance for broader development in Kenya will depend on this change.

Happy Saba Saba Day–and how is Kenya?

Happy Saba Saba Day–and how is Kenya?. (from July 7, 2012–would appreciate your comments here or by e-mail about what has and has not changed)