Quick thoughts on Mayor Pete’s 2008 Somaliland vacation and related op-ed

Pete Buttigieg, Democratic candidate for president, is current mayor of South Bend, Indiana, in the Great Lakes region and known primarily as the home of Notre Dame University. Notre Dame is famous here in the American South as one of the traditional Northern powers in American college football and for a period of years in the last century a rival to the University of Alabama.

In 2008 “Mayor Pete” was back in the United States as a McKinsey Consulting “whiz kid” based from the Chicago office after his Rhodes Scholarship at England’s Oxford University and had joined the Washington-based Truman National Security Project, but had not yet become an officer in the United States Naval Reserve. In other words, he was taking a normal prep course to run for president. His membership in the Truman Project distinguishes him as a Democrat.

In July 2008, Buttigieg and Nathaniel Myers, identified as a “political analyst” in Ethiopia, had published in the New York Times an op-ed under the understated headline “Tourists in Somaliland“. I have no clear idea why. The substance of the article is not about tourism but rather the argument that the United States was failing to adequately support Somaliland and should initiate formal recognition, but with very little real detail or heft. Myers was working as a World Bank consultant in Ethiopia at the time according to his a bio online at the Carnegie Endowment where he worked until recently. Myers also published two op-ed pieces in 2010 in Foreign Policy on the authoritarianism of Meles Zenawi in Ethiopia and analogizing Eritrea as “Africa’s North Korea”. My involvement in East Africa has been as a democracy advocate so I agree with the sentiments of Myers’s writings, even if I don’t think the “Tourists” piece with Buttigieg was really on point.

Where the “Tourists in Somaliland” piece misses the mark is failing to notice that USAID was supporting Somaliland, albeit in a constrained and unusual way. I am particularly aware of this because in the fall of 2007, as the resident director for East Africa based in Nairobi at the International Republican Institute, I was asked by IRI management to extend my unpaid leave from the law department at Northrop Grumman, the defense contractor, to stay past my scheduled January 2008 return to the States following Kenya’s December 2007 elections because of our new increased work for Somaliland. In particular we were tasked unexpectedly by USAID to open an office in Hargeisa and Somaliland parliamentary elections were scheduled for April 2008.

Northrop Grumman generously agreed to give me additional “public service leave” through June 1 so long as I promised to definitely be back at that time. As it turned out the April 2008 parliamentary elections were postponed, and sadly have faced serial postponements since, with the latest being challenged in court now. Somaliland presidential elections have continued successfully, however.

In the picture below I am visiting with the leadership of the Kulmiye Party on behalf of our USAID-funded IRI program in March 2008. Chairman “Silyano” is to the far right and I am next to him. Silanyo served as President of Somaliland from 2010-2017.

With Silanyo and Kulmiye leaders in his office

As late at least as mid-2008, US Government civilians and direct contractors were not allowed to travel to Somaliland, which is perhaps one of the reasons USAID was keen for us at IRI to ramp up and open an office. Later Buttigieg did work visits to Iraq and Afghanistan under contract to an unidentified US department. As an employee or partner at McKinsey as a US Government contractor Buttigieg would not have been able to go to Somaliland on business under ordinary circumstances to the best of my understanding. As employees of a Government-funded NGO working under a Cooperative Agreement with USAID rather than a contract we at IRI were not subject to that restriction.

During our Election Observation Mission for the ill-fated Kenyan December 2007 election, we brought a group of observers from Somaliland under the Somaliland program. This was a successful endeavor for that program although their return was slightly delayed by the violence triggered by the Kenyan election fraud (see my piece “The Debacle of 2007” in The Elephant). Somaliland has continued to have peaceful presidential elections with incumbent parties accepting narrow defeats at the polls twice, including with Silanyo’s accession in 2010.

I am not sure whether Somaliland has been better off or worse off over theses intervening years for not being formally recognized. I have always agreed sentimentally with the desire that the Somalilander’s achievement of defacto independence be “blessed” legally even if I did not consider it “my place” to be an advocate on that specific issue.

As fate would have it a month before Mayor Pete’s op-ed on Somaliland ran in The New York Times on July 31, 2008 a Times investigative reporter contacted me at my office in Mississippi about the unreleased IRI exit poll allegedly showing an opposition win against Kibaki in that election in Kenya. I gave the interview and initial follow-up that contributed my input into the investigation that the Times eventually reported on on the front page, after the Obama inauguration, on January 30, 2009: “A Chaotic Kenya Vote and a Secret U.S. Exit Poll.

Kenya’s long awaited “Building Bridges Initiative” report published on-line

Following the post-election negotiations between Uhuru Kenyatta and Raila Odinga during December 2017 – March 2018, culminating in the famous March 9, 2018 “handshake” between the two, Kenyans have witnessed a prolonged period of political stasis in which Kenyatta has run the Government as he sees fit without opposition and former Prime Minister Odinga and Deputy President Ruto and their factions have carried on their 2022 campaigns.

We now have a 150+ page published report from the Government of Kenya representing the work product of a dual team of insiders for the two “sides” (Raila/ODM and Uhuru) making various recommendations for political governance issues as are always “on the table” in “post-Colonial” Kenya.

Formally, this has been called the “Building Bridges Initiative” implemented by the “Building Bridges to Unity Advisory Taskforce” and has incorporated the usual process of donor supported public “input” sessions around the country to “popularize” the process, the teams of insiders and what they will agree on and eventually announce.

The adjustments proposed from the public comments and news so far appear to be relatively nondramatic and reflect what one would expect for an elite consensus process where the primary issue is the adjustment of interests among those at the table.

Here is the official website for the Building Bridges Initiative.

For background, here is my post from December 7, 2017, “Trump Administration’s top diplomat for Africa visits Nairobi, public statements adjusted to call for ‘national conversation’ as substitute for ‘national dialogue’“:

I was pleasantly surprised by the previous statements from the State Department both from Washington and in Nairobi, calling for “national dialogue” in the wake of Kenya’s fraught and objectionably violent environment in the wake of the boycotted October 26 presidential re-run.

In the latest release from Washington on December 4 the State Department said “the Acting Assistant Secretary will travel to Nairobi, Kenya from December 4-6, where he will meet with representatives of the Kenyan government, as well as with Kenyan civil society. The visit will encourage all sides in Kenya to participate in a national dialogue following the presidential election.” (emphasis added)

Today, however, following the talks, a new statement was issued–by the Ambassador–backing off from the language “national dialogue”. Instead, along with a call for Odinga drop a “people’s swearing in”, and a generic call for protesters to avoid violence and the Government’s security forces to avoid unnecessary killing and to investigate themselves on the outstanding accusations that they had been doing so, the State Department now recommends a “national conversation”.

Why is this different? Well, you would have to ask the Embassy or Main State Department and/or the White House why they changed the language, but “national dialogue” is a clear reference to the formal process resulting from the February 2008 settlement agreement between Kibaki and Raila leading to the Truth, Justice and Reconciliation Commission Report (censored and held in abeyance by the Uhuruto Administration–an issue in the August election), the Kriegler Commission on the 2007 Election (leading to the buyout of the Kivuitu led ECK), the Waki Commission on the Post Election Violence (leading to the aborted ICC prosecutions) and constitutional reform process that led to the 2010 Referendum adopting the new Constitution which mandates the 2/3 gender rule (declined so far), diaspora voting (mostly declined so far), devolution (in process), and such. A “national conversation” is a nice notion and probably a good thing to do here in the United States as well as anywhere else culturally divisive politics.

See “Reformers vs. The Status Quo: Is it possible to have free and fair polls” by Eliud Kibii in The Elephant to put the current election disputes and contest in the complete post-Cold War context.

Update: Ambassador Godec’s tweet of Dec 11:

NASA’s decision yesterday is a positive step. We again call for a sustained, open, and transparent national conversation involving all Kenyans to build national unity and address long-standing issues.

Kalonzo-Kibaki deal and Kenya’s stolen 2007 election as explained by insider Joe Khamisi’s “Politics of Betrayal”

The Politics of Betrayal; Diary of a Kenyan Legislator by former journalist and MP Joe Khamisi was published early in 2011 and made a big stir in Nairobi with portions being serialized in The Nation.  Khamisi is definitely not your average politician in that he got a journalism degree from the University of Maryland, worked for years as a journalist, and became managing director of the Kenya Broadcasting Corporation and worked in the foreign service before being elected to parliament from Bahari on the Coast in 2002.

Khamisi was part of the LDP, the Liberal Democratic Party, and in 2007 became an ODM-K insider with Kalonzo.  While there is inherent subjectivity in a political memoir from one particular actor, Khamisi’s background in journalism serves him well.  While I cannot vouch for his accounts of specific incidents that I do not have any direct knowledge of, and I do not necessarily agree with his perspective on some things and people, he seems to try to be fair and there is much that he writes that rings true to me from my own interactions and observations in the 2007 campaign.

From his chapter on “The Final Moments” of the 2007 race, at page 223:

It needs to be said at this point that Kalonzo’s appointment as Vice President was neither an afterthought by Kibaki, nor a patriotic move by Kalonzo to save the country from chaos.  It was not a miracle either.  It was a deliberate, calculated, and planned affair meant to stop the ODM from winning the presidency.  It was conceived, discussed and sealed more than two months before the elections.  It was purely a strategic political move; a sort of pre-election pact between two major political players.  It was a survival technique meant to save Kibaki and Kalonzo from possible humiliation.

In our secret discussions with Kibaki, we did not go beyond the issue of the Vice Presidency and the need for an alliance between ODM-Kenya and PNU.  We, for example, did not discuss the elections themselves; the mechanisms to be used to stop Raila; nor did we discuss whether part of that mechanism was to be the manipulation of the elections.  It appeared though that PNU insiders had a far wider plan, and the plan, whatever it was, was executed with the full connivance of the ECK .  What happened at the KICC tallying centre–even without thinking about who won or lost–lack transparency and appeared to be a serious case of collusion involving the ECK and officials at the highest levels of government.  It was not a coincidence that the lights went off at the very crucial moment when the results were about to be announced; nor was it necessary for the para-military units to intervene in what was purely an administrative matter.  The entire performance of ECK Chairman Kivuitu and some of the Commissioners was also suspect and without doubt contributed to the violence that followed.

One of Kenya’s business tycoons has recently written an autobiography in which he tells of heroically returning early from a family vacation when he hears of the outbreak of post election violence and then hosting a dinner getting Kibaki and Kalonzo together leading to Kalonzo’s appointment as Vice President along with rest of Kibaki’s unilateral cabinet appointments in early January 2008 during the early stages of the violent post-election standoff. That version of the story does not make a lot of sense to me relative to what Joe Khamisi as an insider wrote and published back in 2011, years closer to the fateful events.

As I wrote early this year:

If you have not yet read Joe Khamisi’s Kenya: Looters and Grabbers; 54 Years of Corruption and Plunder by the Elite, 1963-2017 (Jodey Pres 2018) you must. It sets the stage in the colonial era and proceeds from independence like a jackhammer through scandal, after scandal after scandal upon scandal.

Read a great review by Tom Odhiambo of the University of Nairobi in the Daily Nation here.

Both of these books, and Khamisi’s other works are available at Jodeybooks.com.

Nairobi’s Star publishes extraordinary story using SECRET 2009 Cable about Amos Wako corruption issues published by Wikileaks in 2010 to explain U.S. visa ban and designation

Read here from The Star: “What Ranneberger told Washington about Wako on corruption”.

Update Nov. 19, see the follow-up: “10 big names join Wako on US travel ban“.

When Wikileaks first published the mass of stolen State Department cables in late 2010 while Michael Ranneberger was Ambassador to Kenya The Star to my recollection did not write any stories from them–including about this 2009 cable, classified SECRET, on the Amos Wako issues. Of course it was more timely then and Wako was still serving as Attorney General.

The Star and The Standard both stayed away from direct coverage of material from the leaked cables, while The Nation did a small number of Kenya stories–not including this Wako subject matter–before quickly backing off.

The most topical of those for me back in 2011 was a Nation story revealing that in early 2008 the US had issued undisclosed (and unknown to me) visa bans against three members of the Electoral Commission of Kenya based on substantial evidence of bribery. The State Department has never to this day acknowledged knowing about the bribery at the ECK in the 2007 election and the publication of such stories in the Nation quickly dried up. (I was told of ECK bribery by another diplomatic source in January 2008.)

Back in the States in my job in the defense industry (with my security clearance) I was told by a friend in the Kenyan media that I had been “sweetly vindicated” on my public contradictions with the Ambassador in the New York Times and otherwise about the 2007 election but the “Wikileaked” cables were not available to me due to the obligations of my security clearance. Readers of this blog will know that I started the process of requesting related information through the Freedom of Information Act in 2009, more than a year before Wikileaks hit, and that I have received released versions of some of the same Cables that Wikileaks published unredacted.

I learned in real time that Ranneberger expressed active displeasure with The Star for publishing a story in February 2008 on the leaked USAID/International Republican Institute exit poll showing an opposition (Odinga) win in the December 2007 election, so I always assumed that it was likely that the Kenyan newspapers received diplomatic encouragement not to publish independently from the stolen cables.

Clearly the Trump Administration has had quite a very different approach with Wikileaks than the Obama Administration did back in 2010 and Ranneberger is now retired from Government himself and working as a consultant and lobbyist looking, among other things, to influence the Trump Administration. So lots of things have changed aside from Wako moving to the Senate from the Attorney General’s office and having a leading role in the current Building Bridges Initiative.

[I will add links to my previous posts, but wanted to go ahead and get this up.]

See “Part Seven — one last FOIA Cable on the 2007 exit poll“:

. . . .

The quest for accountability to Kenyan voters has remained unanswered sadly.  A news story in the Daily Nation in 2011, in the final item on my chronology of links to coverage of the Kenyan election, reports from an alleged leaked cable that ten days before this February 18, 2008 meeting at the Ambassador’s residence, the State Department issued “visa bans” against ECK members based on evidence regarding bribery–but did not disclose this circumstance, or the evidence, at this [Feb 18] meeting (I checked with a participant).  We, the United States, made clear that we were willing to step up financial and rhetorical support for reforms in Kenya–such as the new constitution–under a deal in which the new Kibaki administration shared power with the opposition under an Kofi Annan-brokered bargain–but we brushed aside the issue of the fraud in the election.

Kenya election vote counting Westlands Nairobi

Kenya Senator Amos Wako, former longtime Attorney General under Moi and Kibaki, gets US “public designation” for involvement in corruption and a second US “visa ban”

Secretary of State Pompeo released a press statement today announcing a “public designation” by the United States of former Attorney General Amos Wako, along with his wife and son, for evidence of involvement in significant corruption, seemingly from his time as Attorney General. Wako served during both the Goldenburg and Anglo Leasing corruption scandals.

Recent news finds the successful Goldenburg scam architect Kamlish Pattni obtaining a court judgement for additional funds from the Government relating to incompetent prosecution endeavors against him. Also we read this week that more than Switzerland has been holding frozen funds related to the Anglo Leasing scandal which have not

The previous visa ban on Wako under U.S. Presidential Proclamation 7750 of 2004, was legally confidential, but was announced by then-Ambassador Michael Ranneberger in a Tweet in November 2009. Wako publicly acknowledged the ban for alleged failure to cooperate with reforms in the wake of the Post Election Violance following the 2007 election and announced he would sue to have it lifted. It is unclear when that ban was lifted, although it must have been a some point. As of December 2015 then-Ambassador Robert Godec told The Standard that there were several Kenyans barred from the US under Presidential Proclamation 7750.

In early 2008, according to a Daily Nation report said to be from Wikileaks, the US banned three Kenyan member of the Electoral Commission of Kenya based on evidence of bribery, but the US has never made any type of disclosure of that action or the underlying Election Commission bribery issue although I was told separately of ECK bribery by non-US diplomatic sources in the course of my work for the International Republican Institute during the Post Election Violence.

Reviewing the 1992 Election Observation Report from the International Republican Institute for my last post I noted that Attorney General Wako was accused by IRI of being “responsible for egregious pre-election irregularities related to the election framework” along with many of the District Commissioners.

Kenya’s Moi hired Paul Manfort and Roger Stone’s firm to lobby the National Democratic Institute and others ahead of 1992 election

Back in the 2008 presidential campaign between John McCain and Barack Obama, Senator McCain got some criticism for using Charlie Black, previously of the Black, Manafort, Stone & Kelly firm as a campaign consultant in part because of the firm’s background in lobbying in Washington for various dictators like Moi and Mobutu of African nations and Marcos of the Philippines. More recently, the spotlight has shifted to Paul Manafort and Roger Stone from that storied firm who have been convicted recently of multiple felonies related to their service to Donald Trump’s 2016 campaign and in Manafort’s case also involving money laundering associated with more recent work for a Russian oligarch in Ukrainian politics.

Washington reporting that I saw during the 2008 campaign noting the Black, Manafort Stone & Kelly work for Moi had a significant oversight in accepting spin that the Moi relationship had concluded with the end of the Cold War and the beginning of active U.S. support for democratization in Africa, including the push on Moi to legalize non-KANU parties, which came to fruition in the December 1991 legalization of political opposition.

My guess is that reporters relied on an incomplete aggregator rather than going directly to the original Foreign Agent Registration Act filings (online at www.fara.gov). Regardless, the point is that Black, Manafort Stone & Kelly made a third filing for Kenya under Moi for March 1, 1992 to February 28, 1993 that covers Moi’s December 29, 1992 re-election. Along with the U.S. Executive and Legislative branches, Black Manafort Stone & Kelly were to lobby the IMF and World Bank and “public interest and activist groups such as the Black Caucus, Africa Watch, Environmentalists, National Democratic Institute, Civil Rights Lawyers, African-American Institute, Article 19 (journalists) and other activists and public interest groups.”

[Another discrepancy is that the summary list on the Justice Department website lists an incorrect name, a successor firm, for the Black, Manafort Stone & Kelly, Inc. filing for 1992-93.]

As I have written previously, see “My Joel Barkan Tribute“, US Ambassador Smith Hempstone, a George H.W. Bush political appointee, wrote in his memoir Rogue Ambassador that he had recommended to Moi that Kenya allow the National Democratic Institute (NDI) to observe that first post-independence multi-party election featuring FORD-Kenya (Jaramogi Oginga Odinga), Ford-Asili (Kenneth Matiba) and the Democratic Party (Mwai Kibaki) among others challenging Moi’s KANU. Moi vetoed NDI for the Election Observation Mission but went ahead to invite “sister organization” the International Republican Institute (IRI) for whom I served years later in 2007-08 as Resident Director for East Africa in Nairobi.

IRI and NDI are private District of Columbia not-for-profit corporations established originally at the Republican and Democratic National Committees, respectively. Along with two other special purpose democracy assistance not-for-profits associated with two other parents, the United States Chamber of Commerce and AFL-CIO (an affiation of labor unions), these four “core institutes” receive funding from the National Endowment for Democracy or NED, pursuant to 1983 legislation. NED receives direct funding from the United States Government and is also able to raise private donations, as are the four “core institutes”.

It never came to my attention one way or the other whether Black, Manafort, Stone & Kelly consulted Moi on the decision to reject NDI in favor of IRI or what Moi’s considerations might have been in taking that position. Nor of the State Department, USAID and/or others in the US Government and in IRI in going along.

Moi was re-elected according to the Electoral Commission of Kenya with approximately 36% of the vote.

The election was seen as badly flawed but nonetheless representing “the will of the people”. Presumably that would mean a recognition that within a year of opposition being legalized and with State resources deployed on behalf of Moi, a good 2/3 of Kenyans wanted to replace him, but without a runoff or a pre-election “deal” among the fledgling opposition parties Moi would be able to keep power and claim to have switched from a single-party authoritarian system to a “democratic mandate” without giving up power or persuading a majority of Kenyans that he deserved it.

After Bill Clinton defeated President George H.W. Bush and Ross Perot in the November 1992 elections, Bush launched Operation Restore Hope, landing Marines and Navy Special Forces on the beach in Somalia December 9 leading UNITAF, a new UN humanitarian mission to replace UNISOM I, the ultimate predecessor of the current AMISOM which began in 2007. See an early official postmortem on Operation Restore Hope from the United States Institute for Peace here.

In Kenya after 27 years the Moi family remains prominent in political and business matters in Kenya with the son of Moi’s original benefactor Jomo Kenyatta eventually succeeding Moi as president in 2013 after a 2003-2013 interregnum under Mwai Kibaki who was Moi’s Vice President for the first ten years of his presidency from 1978 to 1988.

Grateful that President Bush did not press President Kibaki to have to Government of Kenya investigate Senator Obama’s “birth certificate”

While I cannot prove the negative from personal knowledge, I think we can be assured that such a gambit did not happen.  But absent some sense of “boundaries”, a recognition of a difference between the foreign relations of the United States and the conduct of personal affairs and partisan political campaigns, why not?

Birther John Corsi in Kenya to investigate Senator Obama

Author of “Obamanation” and “Where’s the Birth Certificate” Jerome Corsi in Kenya during my tenure at the International Republican Institute

See “My writing on my experience with the birth of “Birtherism” and Trump’s foreign policy.

Here is my piece from last year in The Elephant discussing the origins of Birtherism in the 2007-08 election campaigns in the United States and Kenya and their enduring legacy in American politics: “FROM BIRTHER TO MORE OF THE SAME: American foreign policy in the age of Trump and its impact on Kenya.”

See also American diplomatic perspective on Obama’s Kenya visit and a few personal thoughts.

Remembering Dr. Joyce Laboso and Jerry Okungu and Rift Valley Rural Women Empowermen

Kenya Rift Valley Rural Women Empowerment NetworkRift Valley Rural Women Empowerment Network – Jerry Okungu seated in front row, far right, Dr. Joyce Laboso standing in second row, in white ball cap, 2nd from right

Dr. Joyce Laboso, who died in July while serving as Governor of Kenya’s Bomet County, and Jerry Okungu, the late journalist, columnist, media consultant and publisher, were favorites from working with them through the International Republican Institute in 2007 before that years’ election. Sadly they have both been lost to cancer at much too early an age.

Jerry worked with us as a consultant doing media and communications training and I travelled with him to conduct multiday programs at Edgerton University in the Rift Valley and Garissa in then North Eastern Province. My next post will be a more involved tribute to Jerry who died in January 2014. In the meantime, see his obituary from Citizen TV. Jerry and I kept up in later years and I have always regretted that we missed getting together again in person as we had hoped.

During the months leading up to the 2007 election, we at the IRI East Africa office were on a relative shoestring. Our primary Kenya work was our National Endowment for Democracy country program which was focused on training women and minority members who aspired to run for parliament. So we latched onto the invitation to work with the UN-supported Rift Valley Rural Women Empowerment Network to provide training and encouragement. We engaged Jerry to provide media and communications training.

At the time, Dr. Laboso’s sister Lorna was running for parliament in Sotik and was nominated by ODM and elected. I got to spend time with Joyce who was especially helpful to me as a newcomer in understanding the “bad old days” (my term not hers) when she spent years as a student and graduate student in England, but at home could not safely even mention in public the name of the then-President. She also helped me understand a bit about “intra-Kalenjin” politics (she was Kipsigis). An ODM wave was coming in the Rift Valley that year and a number of women candidates were part of the perceived post-Moi “change”.

Sadly, Joyce’s entry into elective politics herself later in 2008 came about from two untimely deaths.

The first was on the morning of January 31, 2008 (during the post election violence). David Too of Ainimoi Constituency became the second ODM Member of Parliament to be shot dead since the election. Too was shot by a policeman who also shot and killed a policewoman Too was with in a car. During that time the strategy of Kibaki’s PNU during the post election violence period was to consolidate power by drawing away (or down) the ODM margin in Parliament that allowed the narrow election of ODM’s Kenneth Marende as Speaker (and Marende’s elevation cost ODM one seat). Kibaki had appointed third-place candidate ODM-Kenya’s Kalonzo Musyoka as Vice President (according to Joe Khamisi part of a pre-election deal he negotiated with Stanley Murage representing Kibaki), and KANU’s Uhuru Kenyatta as Minister of Local Affairs. Kenyatta and “Retired President” Moi had endorsed Kibaki by August and aligned KANU with Kibaki’s new PNU when it was formed in September, even though Uhuru remained “the leader of the Official Opposition”. (This sticks in my mind in part because I met with new Speaker Marende at his request that morning and the news of Too’s killing hit shortly before I arrived.)

(In October 2009, Judge David Maraga, elevated to Chief Justice of the Supreme Court in 2016, found the killer guilty of reduced charges of manslaughter in the killings of both the policewoman and MP Too. Maraga found the downgrade from murder to manslaughter warranted by the lack of intent indicated by “provocations” of both jealousy and self-defense.)

Unfortunately, on February 1, the day after Too’s killing and my meeting with Speaker Marende, I was told that IRI back in Washington had made the decision not to release the exit poll contradicting the presidential totals announced by the Electoral Commission of Kenya shortly before Kibaki’s swearing in on December 30 (per our agreement with USAID release of the results for this exit poll, the third in a series, was to involve consultations with the Nairobi mission that included diplomatic considerations, although there have been some claims that these did not occur for unexplained reasons.) Following that news I was constrained in my ability to interact freely with Kenyan politicians—and on Speaker Marende’s request that I meet with Kofi Annan to encourage the mediation process—since I was not willing to go along with telling anyone the exit poll was “invalid” per the “official line”.  I ended up going home in May when my temporary duty with IRI was up without initiating goodbyes to Joyce or most of the others that I might have.

Raila and Kibaki agreed to their “peace deal” for power sharing on February 28 and it held in spite of the lack of support from some leaders and on the back benches on Kibaki’s PNU side who still wanted to try to wrangle a working majority in parliament, engineer a vote of “no confidence” against the new Prime Minister and re-take full control of government.

Tragically, in June 2008, Joyce’s sister, the Hon. Lorna Laboso, along with her colleague Kipkalia Kones, in his fifth term from Bomet and serving as Roads Minister, were killed when their light plane from Nairobi crashed on a trip to campaign for the ODM candidate in the special election to replace David Too in Ainimoi Constituency. Lorna was remembered as a a pioneer of women in politics and for campaigning against the cultural practice of female genital mutilation among the Kipsigis . (Both she and Kones were mentioned for allegations of backing politically related violence in PEV period but of course there were never any legal proceedings; that part of the February 28 “peace deal” ultimately failed and we are left with the muddle of mass informal immunity among the living, and questions about others, for the mass violence.)

It was this sequence that led Joyce to step up as a candidate in the special election that September to fill Lorna’s Sotik seat. I sent condolences on her sister’s death and congratulations on her special election, and but we never interacted again so I am left with appreciating her as a pre-political leader and not knowing what she thought about the various twists and turns of her own career in politics, sadly cut short by cancer as too many others.

Uganda: As Museveni expands role of military in civilian sectors ahead of vote, Bobi Wine invokes Ukraine and Trump Administration is quiet, setting up risks for democracy assistance

Uganda billboard Museveni and Gaddafi

The East African had an important item looking ahead to Museveni’s next re-election campaign: “More military men don police uniform as Ugandan polls loom“:

Two weeks ago, Ugandans on social and mainstream media went into a frenzy after president Yoweri Museveni made a major shake-up of the police hierarchy, appointing four senior army officers to key positions, in a move interpreted as a preparation for the conduct of the 2021 elections.

The president named army men to the positions of Chief of Joint Staff, Crime Intelligence, Human Resource Development and Training, and Human Resource and Administration.

Civil society, the Uganda Law Society and opposition figures said that the appointment of the army officers to top positions in the police amounted to militarising the force, which could lead to impunity and brutality towards citizens.

The Uganda Law Society noted that the army did not have a good history working together with police.

Meanwhile, in the Financial Times, we have David Piling’s interview with Bobi Wine: “I will walk you around my ghetto.”

Recent opinion polls show Wine mounting a serious challenge, especially in Kampala. He is encouraged by events in places such as Ukraine, where Volodymyr Zelensky, a comedian with no political pedigree, recently won the presidency. “We have a funny saying: ‘If they did it, then we can did it’,” he says, grinning. “So if those people in Ukraine did it, then we also can did it.”

According to Ambassador Ranneberger’s cables to Washington from my FOIA research, in the run up to the 2007 Kenyan electoral debacle the Embassy reported to Washington that there was a desire on the part of the Kenya’s Orange Democratic Movement (ODM) to emulate Ukraine’s opposition to Soviet then Russian backed government culminating in what became known as “the Orange Revolution”.

—-

Exit Polls and Orange Revolutions, Ukraine and Kenya“:

From Ben Barber, senior writer at USAID during the Orange Revolution in Ukraine, as quoted from a McClatchy piece on Egypt in a previous post:

The Ukraine’s Orange Revolution in 2004 might never have taken place if not for U.S. aid. First, the former communists in control of the Kiev government declared their candidate won an election. Then, a U.S.-funded think tank tallied up exit polls that showed the government had lied and it really lost the election.

Next, a Ukranian TV newsman trained by a U.S. aid program broadcast the exit polls and set up its cameras on the main square for an all night vigil. Up to one million people came to join the vigil. Then the Supreme Court — which had been brought to visit U.S. courts in action — ruled the election was invalid and the government had to step down.

Furthermore, U.S. legal, legislative, journalism and other trainers taught judges, prosecutors, legislators and journalists how to do their jobs in a democratic system.

From U.S. Ambassador Michael Ranneberger’s January 2, 2008 cable to Washington after witnessing fraud at the ECK  in the tally of presidential votes along with the head of the EU Election Observation Mission: “We have been reliably told that Odinga is basing his strategy on a mass action approach similar to that carried out in the Ukraine.”

In Kenya, however, unlike in Ukraine, the U.S.-funded exit poll was suppressed rather than broadcast.  The New York Times reported that USAID’s agreement with the International Republican Institute to fund the poll stipulated that IRI should consult with USAID and the Embassy before releasing the poll, taking into account technical quality and “other diplomatic considerations”.  (The USAID agreement was subquently, eventually, released to Clark Gibson of the UCSD, the primary author of the poll and consultant to IRI, under a FOIA request. I had the contract all along, of course, since I supervised the poll as IRI’s East Africa director but waited for the FOIA to write about this provision in the contact providing for Embassy diplomacy input with IRI on the release decision.)

Here is an account of the opposition approach in Ukraine from Wikipedia on the Orange Revolution:

Yanukovych was officially certified as the victor by the Central Election Commission, which itself was allegedly involved in falsification of electoral results by withholding the information it was receiving from local districts and running a parallel illegal computer server to manipulate the results. The next morning after the certification took place, Yushchenko spoke to supporters in Kiev, urging them to begin a series of mass protests, general strikes and sit-ins with the intent of crippling the government and forcing it to concede defeat.

In view of the threat of illegitimate government acceding to power, Yushchenko’s camp announced the creation of the Committee of National Salvation which declared a nationwide political strike.

Ranneberger noted in his cable that the situations in Ukraine and Kenya differed, but did not elaborate.  In Ukraine there was ultimately a re-vote and in Kenya the altered election results showing a Kibaki win stood, with a partially implemented power sharing agreement eventually leading to a new constitution. How was Kenya in 2007 different from Ukraine in 2004?  How would the U.S. react to a potentially disputed election in Uganda where Museveni has arguably even more control over the election management body than Kibaki did?

Fifty years ago, Richard Nixon’s Presidential Daily Brief had a full page on the assassination of Kenya’s Tom Mboya

Here is The President’s Daily Brief from the Central Intelligence Agency for Richard Nixon, July 7, 1969 as published in the CIA Freedom of Information Act on-line reading room.

See Tom Wolf’s essay from The Star remembering the time of the Mboya assassination as a Peace Corp volunteer teacher.