Independence Day, snakes and freedom

I spent part of Independence Day during my year in Kenya at the party at the American Embassy residence. I had a nice time and appreciated the Ambassador’s courtesy in inviting me, but I was a bit surprised at the choice of featured speaker from the Kenyan government, the then-Minister of Internal Security John Michuki. Also on the dias where Vice President Moody Awori and the “Leader of the Opposition” Uhuru Kenyatta. Michuki talked about his recent “security cooperation” visit to the U.S.

Michuki struck me as a particularly ironic choice of headliner for such an event celebrating American democracy because of his notoriety in regard to a high profile and highly symbolic act reflecting a deteriorating state of respect for political freedoms in Kenya not much more than a year earlier. Here is how Canada’s diplomatic magazine Embassy described the Kenyan government’s raid on the Standard Media Group in March 2006:

The malignant designs against the media took centre-stage in Kenyan politics two weeks ago when a dozen hooded policemen raided the newsroom and printing press of Kenya’s oldest daily newspaper, The East African Standard, and its television station, Kenya Television Network (KTN). 

It was a commando-style midnight raid. Printed copies of the newspaper ready for morning dispatch were burnt and the printing press dismantled. The police squad, code named Quick Response Unit (QRU), then switched off KTN and took away computers and accessories. Upon their arrival at the media group’s premises, they ordered staff to lie down and robbed them of money and cellular phones. All those items have not been returned. 

The Kenyan Minister for Internal Security, John Michuki, justified the raid on the following day with a proverb: “When you rattle a snake, the snake will bite you.” 

Indeed “the snake” may have been rattled lately in that the raid came as Kenyan media exposed a high-level multi-million dollar scam in which senior government ministers were accused of successive embezzlements of public funds. The scam, which stunned the nation for the huge amounts looted, involved a fictitious company named as Anglo-Leasing Company that was awarded several government contracts and paid upfront. It is still a running story.

However, the exposures prompted public pressure against the government leading to the sacking of four government ministers. The heat is still on against Vice President Moody Awori to step aside for facilitation of investigations against him. 

I don’t know the real reason for the Standard raid, although I have read arguments that it was triggered by reporting regarding allegations that Kalonzo Musyoka, then a contender for the ODM presidential nomination and now the Vice President, had met secretly with President Kibaki. Regardless, the raid was vigorously condemned by the diplomatic community at that time, including by U.S. Ambassador Mark Bellamy. Just before the December election Bellamy was removed as a delegate from the IRI International Election Observation team after Ranneberger made threats that he would, inter alia, pull funding for the mission at the last minute if Bellamy was included, because he was seen by the Kenyan government as critical.

Happy 4th of July. To celebrate, do something to uphold democratic values.

[Originally published July 4, 2010]

USAID is using a model for Kenya election assistance contracting that creates unnecessary conflicts of interest between organizations supporting election observation, voter education and embedded support to the Election Commission

Kenya challenged vote Kenya election 2007 ECK Presiding Officer holding ballot with disputed marking

USAID has used the multiyear year cooperative agreements with CEPPS, the “consortium” of IRI, NDI and IFES, since the 1990s as a vehicle to award democracy assistance work. There are a variety of internal practical advantages to this in terms of bureaucratic speed and convenience.

In 2007 when I was East Africa Director at IRI in Nairobi, IRI’s public opinion polling program was conducted as a separate 2005 “follow” agreement under a overall master CEPPS “leader” agreement. All the work was done separately by IRI. When Ambassador Ranneberger wanted an exit poll for election day, USAID just issued a modification to our agreement to add on the additional work.

When the Ambassador wanted IRI to conduct an International Election Observation things were more involved because USAID had already decided not to do an Observation and IRI was not anxious to do one either. And there was no agreement in place as the only work we were doing for USAID was the polling program. Nonetheless, USAID was ultimately prepared to “move heaven and earth” to meet the Ambassador’s wish as they told me, and allocated a small amount of Economic Support Funds to support a new “follow” agreement for an Election Observation Mission. A Request For Proposals was issued to CEPPS, but it was written on a basis that excluded NDI as conflicted out due to its work with the political parties and IFES was conflicted out based on its work with the Electoral Commission of Kenya, so that IRI was the only available CEPPS entity to conduct the Observation Mission.

We conducted the Election Observation Mission and the Exit Poll, and reported on them to USAID, without being entangled with the separate work that IFES was doing with the Election Commission (ECK). I did not know any inside details of the ECK’s decision not to use the laptop computers purchased for them by USAID through IFES to do Results Transmission; likewise, no one at IFES (or NDI) had input or involvement in the Exit Poll or International Election Observation.

For the 2013 election, however, USAID’s FOIA response discussed in my previous post shows that the package of election assistance from early 2011 was bundled together in one “follow” agreement with CEPPS including the embedded technical support from IFES, including advice on the BVR and Poll Book acquisitions and the acquisition and development of the Results Transmission System handled by IFES, party and domestic observation support handled by NDI (too much is redacted to be specific on this part of the work) and voter education handled by IRI.

Appropriately, the International Election Observation Mission was funded separately through the Carter Center (and there is nothing about that in my FOIA request).

In 2017, the consolidated approach was ramped up a notch. USAID issued a published invitation for proposals (a good step for transparency and development of fresh thinking) but they wanted one entity to be in overall management of the work. Thus when they selected a team of IFES, NDI and IRI along the lines of 2013, IFES was in a supervisory position for the work, which this time included an International Observation Mission by NDI along with NDI’s domestic observation support and other normal work.

As it turns out, NDI’s International Observation took place and did preliminary reporting (as well as a pre-election assessment) but never issued a final report. At some point before the election USAID accepted an unsolicited proposal from the Carter Center to do an International Observation Mission separate from NDI’s work under the overall IFES-led Kenya Election Assistance Program. This was the delegation led by former Secretary of State John Kerry who had been in office during the 2013 election.

This is all more confusing and opaque than it needs to be! Aside from the inevitable conflicts associated with “observing” your own work and with maintaining trust where you know of critical risks and problems that your recipient government partners” are choosing not to disclose to their own public.

Good news and bad news on the effectiveness of American “democracy assistance”: we spent most of the money where war precluded meaningful opportunity

The conjunction of war and democracy assistance has been brought back to the fore for me the publication by The Washington Post of its “Afghanistan Papers” series.

The bottom line on the Afghanistan war for me is that those who warned that we were risking losing Afghanistan to invade Iraq (who seemed persuasive to me at the time) turned out to be right:

Drawing partly on the interviews but largely on other government documents, SIGAR [the Special Inspector General for Afghan Reconstruction] published two Lessons Learned reports in 2017 and 2019 that highlighted an array of problems with the Afghan security forces. The reports followed several SIGAR audits and investigations that had pinpointed similar troubles with the Afghan army and police. 

But the Lessons Learned reports omitted the names of the vast majority of those interviewed for the project, as well as their most biting critiques. The Post obtained notes and transcripts of the interviews under the Freedom of Information Act (FOIA) after a three-year legal battle. 

“We got the [Afghan forces] we deserve,” Douglas Lute, an Army lieutenant general who served as the White House’s Afghan war czar under Presidents George W. Bush and Obama, told government interviewers. 

If the U.S. government had ramped up training between 2002 and 2006, “when the Taliban was weak and disorganized, things may have been different,” Lute added. “Instead, we went to Iraq. If we committed money deliberately and sooner, we could have a different outcome.”

It may be that we never really had a chance to achieve a desirable outcome but we made an alternative choice that appears to have precluded what chance there was.

Of course I cannot truly be surprised by pervasive “spin” about Afghanistan because of my experience in Kenya in 2007-2008 and the lack of response from the government and the official democracy assistance fraternity to the my disclosure of dishonesty in how we (the U.S. Government) addressed election fraud in Kenya and how we handled the inconvenient exit poll showing an opposition win and some of the inconvenient things we witnessed as election observers at the polls. [Not to mention what we all knew about Iraq by 2007.]

Even though most “name brand” experts and U.S. Government funded institutions seem to agree that globally democracy is in some form of recession, it is hard to know whether serious and purposeful United States-funded democracy assistance programming might have potential benefits because most of the money and effort has gone to war adjunct “nation building” as in Afghanistan where it turns out that nearly everyone has “privately” been admitting that we do not know what we are doing or should be doing and thus have no real chance of genuine success.

During my time with the International Republican Institute in the late Bush Administration the dominant “democracy promotion” or “democracy assistance” programs were Iraq followed by Sudan. Shortly after I finished my time in the barrel in Kenya in mid-2008 the venerable Center for Strategic and International Studies convened a blue ribbon panel to look at the reputation problem of the term “democracy promotion” due to the association with experimental “expeditionary warfare” in Iraq. Thus the pivot from “democracy promotion” to “democracy assistance”.

By the later Obama years Afghanistan, followed by Iraq and newly severed but but failing South Sudan were getting most of the democracy assistance dollars.

A Government Accountability Office report on Democracy Assistance, GAO-18-136, notes “Total USAID democracy assistance funding for projects in Afghanistan was greater than for any other country, amounting to almost 39 percent of USAID’s total democracy assistance obligations during fiscal years 2012 through 2015.” Here are the totals for the top fourteen USAID democracy assistance FY 2012-16 “places of performance”:

Afghanistan 1,650M

Iraq 238M

Regional/Global 201M

South Sudan 159M

Mexico 102M

Columbia 86M

Honduras 81M

Pakistan 79M

Bangladesh 76M

Haiti 73M

Liberia 68M

Egypt 65M

Kenya 60M

Indonesia 60M

*Note this is just USAID and does not encompass the separate Department of Defense and State programs, and much smaller amounts from the National Endowment for Democracy.

Back in 2007 in Kenya, a country on the brink of crisis, but supposedly of vital interest to the United States, most of the democracy assistance money being spent in the country was the “back office” operations for the vast (as measured in dollars anyway) pre-independence Southern Sudan operation.

People in Washington paid so little attention to democratization in Kenya in 2007 as to fail to realize or at least act on the risks of having the Ambassador “looking and pointing the other way” as Kibaki rather openly stole re-election (even though the opposition was also pro-Western and friendly to the United States so there was no bona fide nation interest served by those Americans who subverted our own meagre democracy assistance program).

In 2013, even after the disaster of 2007, we deliberately chose the path of non-transparency when our funded purchasing of the Results Transmission System for the election was botched and the system failed to work. Kenya’s Supreme Court shut down a partial recount that showed serious problems and affirmed the questionable tally of the Electoral Commission (litigating with undisclosed American-funded assistance) to avoiding by a whisker the runoff that the pre-election polls predicted. The Supreme Court ordered an investigation into the procurement fraud cases, but the Kenyan executive authorities simply ignored the order. My FOIA research so far documents discussion among the donors involved in the UNDP “basket fund” including the United States, whether to cooperate with a subsequent investigation by Kenya’s Ethics and Anti-Corruption Commission, but I do not know the outcome as I continue awaiting processing of remaining documents from my 2015 request to USAID.

In hindsight, I should have read more into the decision of my late friend Joel Barkan to stay home and “watch” that election from Washington. By 2017, the incumbent Kenyan government was clearly not committed to providing a level playing field and I stayed home myself. No incumbent Kenyan president has been found by a Kenyan election commission to have failed to “win” his re-election. The misfeasance on the technology for 2017 was blatant enough in that instance for the Supreme Court to annul the presidential vote, in spite of diplomatic and observer support for the announced outcome. The environment was too fraught with mistrust at that point to provide a mutually acceptable platform for a re-vote and Kenyatta was re-inaugurated after an opposition boycott.

Kenya’s political class is now focussed primarily on the 2022 campaign. The joint “Building Bridges Initiative” report released this month proposes that the remants of the Electoral Commission of Kenya from the 2017 vote be “bought out” and a new commission constituted, as was done following the problems in 2007 and 2013, but no action to implement this is yet pending.

In the meantime, much our policy in Somalia has been a variable secretive melange of counterterrorism, war and nation building with a sprinkling of democracy assistance. There is no Special Inspector General for the war in Somalia so we will not have created the kind of record that the Washington Post has been able to obtain on Afghanistan, but perhaps someday we will all know more. By May 2006 the Post did report: “U.S. Secretly Backing Warlords in Somalia” and by that December we secretly supported the Ethiopian military invasion to re-instate the Transitional Federal Government in Mogadishu.

Kalonzo-Kibaki deal and Kenya’s stolen 2007 election as explained by insider Joe Khamisi’s “Politics of Betrayal”

The Politics of Betrayal; Diary of a Kenyan Legislator by former journalist and MP Joe Khamisi was published early in 2011 and made a big stir in Nairobi with portions being serialized in The Nation.  Khamisi is definitely not your average politician in that he got a journalism degree from the University of Maryland, worked for years as a journalist, and became managing director of the Kenya Broadcasting Corporation and worked in the foreign service before being elected to parliament from Bahari on the Coast in 2002.

Khamisi was part of the LDP, the Liberal Democratic Party, and in 2007 became an ODM-K insider with Kalonzo.  While there is inherent subjectivity in a political memoir from one particular actor, Khamisi’s background in journalism serves him well.  While I cannot vouch for his accounts of specific incidents that I do not have any direct knowledge of, and I do not necessarily agree with his perspective on some things and people, he seems to try to be fair and there is much that he writes that rings true to me from my own interactions and observations in the 2007 campaign.

From his chapter on “The Final Moments” of the 2007 race, at page 223:

It needs to be said at this point that Kalonzo’s appointment as Vice President was neither an afterthought by Kibaki, nor a patriotic move by Kalonzo to save the country from chaos.  It was not a miracle either.  It was a deliberate, calculated, and planned affair meant to stop the ODM from winning the presidency.  It was conceived, discussed and sealed more than two months before the elections.  It was purely a strategic political move; a sort of pre-election pact between two major political players.  It was a survival technique meant to save Kibaki and Kalonzo from possible humiliation.

In our secret discussions with Kibaki, we did not go beyond the issue of the Vice Presidency and the need for an alliance between ODM-Kenya and PNU.  We, for example, did not discuss the elections themselves; the mechanisms to be used to stop Raila; nor did we discuss whether part of that mechanism was to be the manipulation of the elections.  It appeared though that PNU insiders had a far wider plan, and the plan, whatever it was, was executed with the full connivance of the ECK .  What happened at the KICC tallying centre–even without thinking about who won or lost–lack transparency and appeared to be a serious case of collusion involving the ECK and officials at the highest levels of government.  It was not a coincidence that the lights went off at the very crucial moment when the results were about to be announced; nor was it necessary for the para-military units to intervene in what was purely an administrative matter.  The entire performance of ECK Chairman Kivuitu and some of the Commissioners was also suspect and without doubt contributed to the violence that followed.

One of Kenya’s business tycoons has recently written an autobiography in which he tells of heroically returning early from a family vacation when he hears of the outbreak of post election violence and then hosting a dinner getting Kibaki and Kalonzo together leading to Kalonzo’s appointment as Vice President along with rest of Kibaki’s unilateral cabinet appointments in early January 2008 during the early stages of the violent post-election standoff. That version of the story does not make a lot of sense to me relative to what Joe Khamisi as an insider wrote and published back in 2011, years closer to the fateful events.

As I wrote early this year:

If you have not yet read Joe Khamisi’s Kenya: Looters and Grabbers; 54 Years of Corruption and Plunder by the Elite, 1963-2017 (Jodey Pres 2018) you must. It sets the stage in the colonial era and proceeds from independence like a jackhammer through scandal, after scandal after scandal upon scandal.

Read a great review by Tom Odhiambo of the University of Nairobi in the Daily Nation here.

Both of these books, and Khamisi’s other works are available at Jodeybooks.com.

Nairobi’s Star publishes extraordinary story using SECRET 2009 Cable about Amos Wako corruption issues published by Wikileaks in 2010 to explain U.S. visa ban and designation

Read here from The Star: “What Ranneberger told Washington about Wako on corruption”.

Update Nov. 19, see the follow-up: “10 big names join Wako on US travel ban“.

When Wikileaks first published the mass of stolen State Department cables in late 2010 while Michael Ranneberger was Ambassador to Kenya The Star to my recollection did not write any stories from them–including about this 2009 cable, classified SECRET, on the Amos Wako issues. Of course it was more timely then and Wako was still serving as Attorney General.

The Star and The Standard both stayed away from direct coverage of material from the leaked cables, while The Nation did a small number of Kenya stories–not including this Wako subject matter–before quickly backing off.

The most topical of those for me back in 2011 was a Nation story revealing that in early 2008 the US had issued undisclosed (and unknown to me) visa bans against three members of the Electoral Commission of Kenya based on substantial evidence of bribery. The State Department has never to this day acknowledged knowing about the bribery at the ECK in the 2007 election and the publication of such stories in the Nation quickly dried up. (I was told of ECK bribery by another diplomatic source in January 2008.)

Back in the States in my job in the defense industry (with my security clearance) I was told by a friend in the Kenyan media that I had been “sweetly vindicated” on my public contradictions with the Ambassador in the New York Times and otherwise about the 2007 election but the “Wikileaked” cables were not available to me due to the obligations of my security clearance. Readers of this blog will know that I started the process of requesting related information through the Freedom of Information Act in 2009, more than a year before Wikileaks hit, and that I have received released versions of some of the same Cables that Wikileaks published unredacted.

I learned in real time that Ranneberger expressed active displeasure with The Star for publishing a story in February 2008 on the leaked USAID/International Republican Institute exit poll showing an opposition (Odinga) win in the December 2007 election, so I always assumed that it was likely that the Kenyan newspapers received diplomatic encouragement not to publish independently from the stolen cables.

Clearly the Trump Administration has had quite a very different approach with Wikileaks than the Obama Administration did back in 2010 and Ranneberger is now retired from Government himself and working as a consultant and lobbyist looking, among other things, to influence the Trump Administration. So lots of things have changed aside from Wako moving to the Senate from the Attorney General’s office and having a leading role in the current Building Bridges Initiative.

[I will add links to my previous posts, but wanted to go ahead and get this up.]

See “Part Seven — one last FOIA Cable on the 2007 exit poll“:

. . . .

The quest for accountability to Kenyan voters has remained unanswered sadly.  A news story in the Daily Nation in 2011, in the final item on my chronology of links to coverage of the Kenyan election, reports from an alleged leaked cable that ten days before this February 18, 2008 meeting at the Ambassador’s residence, the State Department issued “visa bans” against ECK members based on evidence regarding bribery–but did not disclose this circumstance, or the evidence, at this [Feb 18] meeting (I checked with a participant).  We, the United States, made clear that we were willing to step up financial and rhetorical support for reforms in Kenya–such as the new constitution–under a deal in which the new Kibaki administration shared power with the opposition under an Kofi Annan-brokered bargain–but we brushed aside the issue of the fraud in the election.

Kenya election vote counting Westlands Nairobi

Remembering Dr. Joyce Laboso and Jerry Okungu and Rift Valley Rural Women Empowermen

Kenya Rift Valley Rural Women Empowerment NetworkRift Valley Rural Women Empowerment Network – Jerry Okungu seated in front row, far right, Dr. Joyce Laboso standing in second row, in white ball cap, 2nd from right

Dr. Joyce Laboso, who died in July while serving as Governor of Kenya’s Bomet County, and Jerry Okungu, the late journalist, columnist, media consultant and publisher, were favorites from working with them through the International Republican Institute in 2007 before that years’ election. Sadly they have both been lost to cancer at much too early an age.

Jerry worked with us as a consultant doing media and communications training and I travelled with him to conduct multiday programs at Edgerton University in the Rift Valley and Garissa in then North Eastern Province. My next post will be a more involved tribute to Jerry who died in January 2014. In the meantime, see his obituary from Citizen TV. Jerry and I kept up in later years and I have always regretted that we missed getting together again in person as we had hoped.

During the months leading up to the 2007 election, we at the IRI East Africa office were on a relative shoestring. Our primary Kenya work was our National Endowment for Democracy country program which was focused on training women and minority members who aspired to run for parliament. So we latched onto the invitation to work with the UN-supported Rift Valley Rural Women Empowerment Network to provide training and encouragement. We engaged Jerry to provide media and communications training.

At the time, Dr. Laboso’s sister Lorna was running for parliament in Sotik and was nominated by ODM and elected. I got to spend time with Joyce who was especially helpful to me as a newcomer in understanding the “bad old days” (my term not hers) when she spent years as a student and graduate student in England, but at home could not safely even mention in public the name of the then-President. She also helped me understand a bit about “intra-Kalenjin” politics (she was Kipsigis). An ODM wave was coming in the Rift Valley that year and a number of women candidates were part of the perceived post-Moi “change”.

Sadly, Joyce’s entry into elective politics herself later in 2008 came about from two untimely deaths.

The first was on the morning of January 31, 2008 (during the post election violence). David Too of Ainimoi Constituency became the second ODM Member of Parliament to be shot dead since the election. Too was shot by a policeman who also shot and killed a policewoman Too was with in a car. During that time the strategy of Kibaki’s PNU during the post election violence period was to consolidate power by drawing away (or down) the ODM margin in Parliament that allowed the narrow election of ODM’s Kenneth Marende as Speaker (and Marende’s elevation cost ODM one seat). Kibaki had appointed third-place candidate ODM-Kenya’s Kalonzo Musyoka as Vice President (according to Joe Khamisi part of a pre-election deal he negotiated with Stanley Murage representing Kibaki), and KANU’s Uhuru Kenyatta as Minister of Local Affairs. Kenyatta and “Retired President” Moi had endorsed Kibaki by August and aligned KANU with Kibaki’s new PNU when it was formed in September, even though Uhuru remained “the leader of the Official Opposition”. (This sticks in my mind in part because I met with new Speaker Marende at his request that morning and the news of Too’s killing hit shortly before I arrived.)

(In October 2009, Judge David Maraga, elevated to Chief Justice of the Supreme Court in 2016, found the killer guilty of reduced charges of manslaughter in the killings of both the policewoman and MP Too. Maraga found the downgrade from murder to manslaughter warranted by the lack of intent indicated by “provocations” of both jealousy and self-defense.)

Unfortunately, on February 1, the day after Too’s killing and my meeting with Speaker Marende, I was told that IRI back in Washington had made the decision not to release the exit poll contradicting the presidential totals announced by the Electoral Commission of Kenya shortly before Kibaki’s swearing in on December 30 (per our agreement with USAID release of the results for this exit poll, the third in a series, was to involve consultations with the Nairobi mission that included diplomatic considerations, although there have been some claims that these did not occur for unexplained reasons.) Following that news I was constrained in my ability to interact freely with Kenyan politicians—and on Speaker Marende’s request that I meet with Kofi Annan to encourage the mediation process—since I was not willing to go along with telling anyone the exit poll was “invalid” per the “official line”.  I ended up going home in May when my temporary duty with IRI was up without initiating goodbyes to Joyce or most of the others that I might have.

Raila and Kibaki agreed to their “peace deal” for power sharing on February 28 and it held in spite of the lack of support from some leaders and on the back benches on Kibaki’s PNU side who still wanted to try to wrangle a working majority in parliament, engineer a vote of “no confidence” against the new Prime Minister and re-take full control of government.

Tragically, in June 2008, Joyce’s sister, the Hon. Lorna Laboso, along with her colleague Kipkalia Kones, in his fifth term from Bomet and serving as Roads Minister, were killed when their light plane from Nairobi crashed on a trip to campaign for the ODM candidate in the special election to replace David Too in Ainimoi Constituency. Lorna was remembered as a a pioneer of women in politics and for campaigning against the cultural practice of female genital mutilation among the Kipsigis . (Both she and Kones were mentioned for allegations of backing politically related violence in PEV period but of course there were never any legal proceedings; that part of the February 28 “peace deal” ultimately failed and we are left with the muddle of mass informal immunity among the living, and questions about others, for the mass violence.)

It was this sequence that led Joyce to step up as a candidate in the special election that September to fill Lorna’s Sotik seat. I sent condolences on her sister’s death and congratulations on her special election, and but we never interacted again so I am left with appreciating her as a pre-political leader and not knowing what she thought about the various twists and turns of her own career in politics, sadly cut short by cancer as too many others.

As Kenya Turns: Kalenjin radio features return of former ICC-indictee Sang at Kenyatta and Ruto-owned station

Ruto Hires Former ICC Co-Suspect Sang For His Kalenjin Radio Station, Kenyan Report, June 5, 2019

“Former Kass FM presenter Joshua Sang is set to make a comeback to the airwaves after landing a job at Emoo FM, a station owned by Mediamax Network Ltd.

Even though both the Kenyatta family and Ruto hold substantial stakes in the DMS Place-headquartered Mediamax Network – sources claim Ruto is the hitherto biggest shareholder even as he aims to consolidate media support around his 2022 ambitions.”

Could “corruption” play the role in Kenya’s 2022 election that “crimes against humanity” played in 2013?

Instead of “the coalition of the killing” a “coalition of the stealing”?

Let us review the 2013 campaign, the next presidential election campaign after Mwai Kibaki and Raila Odinga shook hands on February 28, 2008 to end the 2007 election crisis and the related violence.

In the later part of the lead up to that 2013 “open” presidential campaign, with Mwai Kibaki completing has second and final term, the political dynamics of how to treat the 2007-08 murder and mayhem of the Post Election Violence were dramatically turned.

The 2007-08 election fraud and Post Election Violence had triggered from the February 28 “peace agreement” the compilation of a coalition administration for Kibaki’s second term (the so-called “Government of National Unity”) with Raila Odinga getting a temporary Prime Minister post with a contested but limited role, and Musalia Mudavidi and Uhuru Kenyatta representing the ruling PNU and opposition ODM parties as Deputy PMs. William Ruto, the Kalenjin member of the ODM “Pentagon” got the Agriculture Ministry, an important post for his Rift Vally region.

The 2007-08 debacle also generated on the American side focus on a “reform agenda” that included a revival of U.S. attention to corruption issues (we had taken umbrage at the Anglo Leasing scandal starting in 2004, and the Arturo/Armenian Brothers, the Standard raid and such embarrassments back before the war kicked up in Somalia with the Ethiopians in December 2006) and culminated in support for a revival of the constitutional reform process including regional “devolution”, a persistent issue throughout Kenyan political history. A basic framework for the “reform agenda” efforts was the National Accord and Reconciliation Act that was passed by Kenya’s new ODM-majority parliament in early 2008 to effectuate the post-election settlement. Critical parts of the deal have ultimately been repudiated by Kenya’s current government, most conspicuously the Truth, Justice and Reconciliation Commission process, and some parts were sadly constricted within the first months of implementation (In particular, investigation of the presidential election by the so-called “Kreigler Commission” was truncated in spite of intelligence revealing bribery at the ECK and secret “visa bans” by the U.S. against election commissioners revealed by published leaks in 2010).

Most importantly, no one of any stature or clout was ever prosecuted by Kenyan authorities for the 1000+ deaths and displacement of 600,000, and the the rape and arson and the rest. Put in proper perspective from where things stood on February 28, 2008, the end result has been a nightmare of impunity really.

In hindsight maybe the “real deal” on February 28 was always “everybody gets away with everything” but that was very much not what we were told and led to believe at that time and for some years after, by either side in Kenya or by the donor diplomats. When Parliament voted to duck its responsibilities to try suspects in the Kenyan court system and defer to the International Criminal Court, rallying with the slogan “don’t be vague, go to The Hague,” the presented spin was that the Government would actually substantively cooperate with ICC prosecutions. In hindsight that probably did not merit any credibility in the first place.

By the time all but two of the cases against the suspects identified by the Office of the Prosecutor as “most responsible” had fallen by the wayside, the two left were the longtime KANU mates, Kenyatta and Ruto. In the run up to the ill fated 2007 election, they were KANU leaders in opposition together. KANU had been part of the “No” or “Orange” campaign on Kibaki’s 2005 constitutional referendum and both were seen as potential opposition presidential candidates by 2007. When Uhuru as KANU Party leader and Leader of the Official Opposition took the unprecedented step of “crossing” to support Kibaki’s re-election (along with KANU’s Godfather, “retired” President Moi) and taking the party with him, Ruto broke to stay in opposition and join ODM to contest the nomination, ending up in “the Pentagon” with the others.

In the common unique predicament of facing ICC charges from the Post Election Violence, as longtime partners and as claimants to Kikuyu and Kalenjin leadership– and thus representing the most powerful voting groups who had always held the presidency and most recently clashed over it–Kenyatta and Ruto were an obvious pair for 2013. See “When did Uhuru and Ruto fight and why is their partnership allegedly so surprising?”.

With Ruto and Kenyatta as “victims” Prime Minister Raila Odinga and Vice President Kalonzo Musyoka as the opposition CORD campaign were back-footed and never found a consistent voice to address the challenge.

Kalonzo was arguably the major politician least tainted by suspicion of involvement with the underlying violence but was compromised by allowing himself to be used as its international diplomatic apologist starting even in Washington by early February 2008 as Kibaki’s new second term Vice President while the killing continued (see “‘The War for History’ part nine: from FOIA, a new readout of Vice President Kalonzo Musyoka’s February 2008 meeting with John Negroponte“) and continuing on with seeking support at the U.N. Security Council to stop the ICC process as well as in countries around the African Union. Raila himself never seemed to be able to settle on a clear or consistent position or message on prosecution of the violence either as a matter of law and policy, or morally.

Strictly from a stability standpoint the Western donors, especially those who helped support negotiation of an end to the violence in 2008, a Kikuyu/Kalenjin pairing was obviously the least risk option, which presumably would mean Ruto as URP leader and Kenyatta for TNA after the tragic helicopter crash that killed TNA Interior Minister George Saitoti.

Under the circumstances the flawed 2013 election itself was a happy success for the donors because “Kenya didn’t burn” and the opposition did not further resist after the controversial court decision. It does not seem credible to argue that the IEBC’s Count was anywhere near complete enough in the absence of the Results Transmission System which was said to have failed but was never going to work to warrant a 50.07% margin for the candidates favored by the incumbent president over the opposition, but it was quite plausible to argue that the Uhuruto ticket did have a plurality and it was safer not to have a runoff since having the election over was the most important thing. (See “Choosing Peace Over Democracy“) It might have been a bit awkward at first to have Kenya’s leaders charged with the political bloodletting but it did not seriously impede relationships and eventually, sure enough, the cases “went away” and the circle of impunity was unbroken.

Given this history, knowing how Kenyans and Westerners handled pending charges for the Post Election Violence the last time an incumbent Kenyan president was “retiring” due to term limits, what do you think the impact of corruption charges might be on the 2022 race? Another coalition of “targets”, more mass prayer rallies for the victim/candidates who might be guilty but should not be “singled out” when they are representatives and champions of their tribes? And again, from a risk mitigation standpoint, surely it would be safer for the donors to let the most dangerous people have their way?


So who “went native”? The Ex-Ambassadors’ greatest hit: “Sweet Home Kenya” [updated]

Could one make a case that perhaps it was not me after all, but more the Ambassador and/or others at the State Department who “went native” in Kenya over the 2007 election controversy (and in other situations)?

Interesting to think about as things have played out.

My memory was most recently jogged in seeing that James Swan, a distinguished diplomat who served as Deputy Assistant Secretary of State for African Affairs and signed off on some of the materials related to the 2007-08 Kenyan election controversy that I have obtained through FOIA and written about here over the years, has retired to a Nairobi post with the Albright Stonebridge Group business/investment advisory. (Albright Stonebright Group offers “commercial diplomacy” and advisory services and owns a substantial part of the equity of Albright Capital Management which in turn runs private equity funds out of the Cayman Islands which have investments in other funds and businesses with interests in Kenya, the Democratic Republic of Congo and other countries in the region. The Albright is former Secretary of State Madeleine, the NDI chair.)

Also one of those strange articles in The Daily Nation this past week, drawing on a particular bit of older Kenyan political history: the article notes that Ambassador Kyle McCarter will soon take up his post in Kenya for the United States, and that the first American Ambassador to Kenya, William Attwood, had acquired property in Kenya and wanted to retire there, but was banned from staying or returning to the country by Jomo Kenyatta who was angered by his act of publishing his memoir, The Reds and the Blacks. Without explaining specifically what Kenyatta was offended by, the article cites some of Attwood’s material about his perception of Cold War tied machinations involving the competition between Oginga Odinga and Kenyatta and allegations of Odinga’s separate East-bloc arms imports. It then notes Ambassador Ranneberger’s re-marriage to a Kenyan and his vacation home on the Coast at Malindi. (Interesting is the omission of any reference to Ambassador Smith Hempstone and his memoir, Rogue Ambassador, which details his interaction with “the second liberation” and his impressions of Raila Odinga and Mwai Kibaki.)

Maybe Ambassador McCarter is being reminded not to step too hard on certain toes so that the Government of Kenya remains cooperative with his family’s longstanding mission work in Tharaka Nithi?

The topic of “going native” came up for me in early 2010 when my security clearance was up for renewal for my job as a lawyer for Navy shipbuilding contracts where I had returned after my leave of absence to work in Kenya for the International Republican Institute in 2007-08. I filled out the detailed paperwork listing my foreign contacts over the previous years, including my work for IRI in Kenya, Somaliland and Sudan (later to be apparently stolen by Chinese hacking from the Office of Personnel Management) and had my interview with a retired military officer who had served in Somalia in the early 1990’s and thus knew the region.

I did not know how to initiate an explanation in my interview that I had gotten into a “he said/he said” with Ambassador Ranneberger about the 2007 Kenyan election on the front page of the New York Times but I expected it to come up in some form. After the interview, I got a follow up: was I sure that I had been loyal to the United States as opposed to acting on conflicting loyalties to Kenya–had I had gone native? I answered clearly and unequivocally. Essentially I asserted the lawyerly equivalent of the courtroom objection: “asked and answered”. “I already told you I was a loyal American before someone fussed — I have nothing to change.” Apparently this was satisfactory as I did not lose my clearance (and thus my job).

Jendayi Frazer, Asst. Sec. of State for African Affairs during the second G. W. Bush Administration and Swan’s superior during the 2007-08 Kenyan election imbroglio, maintains a home in Nairobi as I understand, and was the primary international spokesman, informally, for the “Uhuruto” campaign in 2013, accusing then Asst. Sec. State Johnnie Carson of “interfering” in the campaign by suggesting that the election of crimes against humanity suspects could have “consequences” in trying to tamp down the use by the Uhuruto campaign of a statement by President Obama that was asserted to bolster a claim that the U.S. had no concerns about the issue. Frazer has business interests in Kenya and with the Kenyan government, through the the Kigali domiciled but Kenya based East Africa Exchange commodity platform arising out of a partnership between Swiss trader Nicholas Berggruen’s Berggruen Holdings and the East African Community. See my previous post here. Frazer and a Berggruen representative are also on the board of the Mastercard Foundation based in Toronto which has extensive programs in the region. Frazier is an Advisor for Rice Hadley Gates, the international consulting firm of of her colleagues from the Bush Administration (Robert Gates also stayed on as Obama’s Secretary of Defense; Hadley was Rice’s Deputy National Security Advisor during the inception of the Iraq War and took over after she went to State where she brought over Frazer; Hadley also turned his experience to the chairmanship of the United States Institute of Peace. Carson has since retired from the State Department and is also affiliated with the Albright Stonebridge Group as well as the United States Institute of Peace and NDI.)

The cases of Attwood, Frazer, Swan and Ranneberger, if nothing else, are examples of the “Nairobi Curse”, demonstrating the advantages that accrue to Uhuruto in controlling access to permission to live and work in Nairobi.

Another famous case showing the “flipside” is British High Commissioner Edward Clay who complained of the milder-than-now corruption in 2004 that senior officials of Kibaki’s first Administration were eating as “gluttons” and “vomiting on [the] shoes” of donors who had stepped up to attempt to alleviate poverty and sickness among Kenyans. After his term ended in 2005 he continued to speak of corruption and was informed by then Kibaki Justice Minister Martha Karua during a BBC appearance during the early 2008 Post Election Violence in the wake of the stolen election that he had been declared persona non grata and banned from returning by the Government of Kenya in retaliation.

And of course there is the purge of the IFES Country Director during the 2017 Uhuruto re-election campaign.

[Update: to be clear, my point here is about the relationships and dependencies of individual Americans to the Government of the day in Kenya and Kenyan politicians in power, not to get into the merits or demerits of specific investment activity. I think it is good for Americans to be in Kenya and Kenyans to be in America. In concept, Frazer’s East African Exchange, for example, seems to offer potential benefit to small farmers, although the authorities in Rwanda and Kenya have a track record of contradictory priorities, so it is hard to know what to expect. As far as ASG and the associated private equity funds, I would think Nairobi is heavily served on the consultancy side but there is always a need for private direct investment in the region in the abstract, through the Caribbean or elsewhere, with the devil in the details of particular investments.]

The New York Times on Kenya: working through my reaction to the mess they have made on the photograph of terror victims at a time of grief

1. I cannot and have not defended New York Times’ use of the particular photograph of victims that has angered Kenyans.

Using that photo, especially while the attack was ongoing, was bad judgment in a number of respects that have been well explained by others.

2. My personal inclination from my own circumstances is usually to be somewhat defensive of the Times when they get attacked . . .

. . . as they frequently do, not because they are not regularly frustrating and imperfect but because they have been and continue to be a critical part of the wider media firmament in the United States. And newspaper journalism in the United States is suffering to our detriment and all professional news reporting is contested in our Trump era. (More about this later).

3. But, apologies are easy.

I understand that if the Times turned over editorial judgment to social media responders they would quickly be lost in the internet sea and cease to exist or be snatched up by a hedge fund and/or an ideologically motivated billionaire and/or have to publish listicles and soft porn to survive. Likewise they can never willingly let themselves be bullied by authoritarian governments so the grandstanding demands and threats from the Media Council of Kenya make the situation harder to address constructively and are not in well considered good faith in my opinion.  But apologies are still easy. (And surely taking down or swapping out the one photograph would be a “correction” not some actual editorial diversion.)

4. Thus, I come around to seeing and feeling a humility and empathy problem.

Especially as time has gone by. The Times is not the Daily Mail nor The Sun and does not deserve to be the poster child for historical imperialism/colonialism devaluing black and brown bodies even if it has its own limitations and faults. But the Times made a mistake here and it was unforced and not anyone else’s fault. The tone deaf lack of responsiveness makes me more appreciative of the perspectives that I have picked up from friends in academia and journalism and other fields over the years that are more critical of the Times.

5. The individual reporter did nothing substantively professionally wrong.

The complaint is with the photo placed by the editors in New York not with the reporter’s story. The photo was by a Kenyan photographer through the Associated Press. So it is simply not her fault. In the moment of anguish with the attack it seems that she received a lot of the grief associated with this situation which was not her doing or in control. Having arrived at an understanding of the facts, there is apparently still a broad sentiment among many Kenyans, including many that I admire and respect, to deport her for being insensitive and seemingly a bit flip in responding. In other words, to me more of a moral question as to whether we think from Twitter that she has the personal traits we approve of as opposed to her actual writing.

Keep in mind that she is a corporate employee presumably. Without knowing the details of her individual situation with the Times, in general terms most American employees are subject to being fired at will, for any reason or no reason, without any legal right to severance as in Kenya, much less “due process”. I am a corporate lawyer [my experience in the world of Kenyan media and politics (and especially the New York Times) that has been the basis for this blog was “on leave” from that corporate career] so I know something about how things work. For a remote employee to say unilaterally to the public on social media that her bosses back in New York screwed up something that is in their job description and discretion and not hers is problematic.

The reporter/correspondent is supposed to say “I am sorry but I personally think my bosses have made a terrible mistake with the company product back in New York”? I do not know what I would have done in her shoes, and I can sit back at home and imagine doing better but realistically she was in a losing position.

I had a slightly analogous situation as an NGO employee in Kenya when my bosses back in Washington put out a press statement that the exit poll I supervised in the 2007 election showing an opposition win was “invalid”. I was in a lose/lose situation on my own in Nairobi. My threading of the needle in dealing with that situation has never been fully satisfactory to anyone so far as I know but not fully “toeing the line” has been life changing in some respects. I objected strenuously in private. In public when I was pressed by a reporter for Nairobi’s Star on whether the statement from Washington “reflected my personal opinion” I explained that “it was’t intended to reflect my personal opinion”–no surprise that the reporting when it hit the paper was that I had said that it “did not reflect” my own opinion. When it was faxed to Washington the president of my organization “hit the roof” per a phone call from my boss who had heard it from him. After I explained the exact choice of words, she ran interference for me and got him “calmed down” on the basis that I had been “misquoted”. Of course I knew when the reporter called me that I was likely to get get fired for diverging from my superiors and I did not have an opportunity to go ask my wife and kids.

I did some things privately during the interval to keep the exit poll from “going away” before it was ultimately released publicly in July but that was closely held and I have never written about that part of the story yet.

It was only post-employment that I felt that I could publicly express my own opinions related to my work.  Ultimately I was quoted from published interviews in The Nation magazine and The New York Times itself (and written about by Kenyan media and and The Weekly Standard and RedState.com without being contaced or interviewed).

Fortunately, my temporary duty in NGO-world was ending in a few weeks anyway. My law job was waiting for me at home. I decided not to resign to keep the office together and I did not get fired. But I was on a short leash until my return to the States and I avoided being out and about or meeting politicians so I would not have to be chose between being openly insubordinate or dishonest. I am grateful that I had some room to maneuver in that pre-social media era.

7. Where do my Kenyan friends want this to end up?

Is “the Kenya we want” one in which foreign reporters for foreign newspapers get deported because they are perceived to be insensitive on social media? What are the ramifications of that? Just reporters? Etc.

Remember that the Times of London correspondent was detained at the airport and expelled by all appearances because he was investigating the Eurobond mysteries. No one filled those shoes. You are still on the hook for the debt and it turns out there seems to have been a secret problem with the SGR financing from 2014 that you are just reading about now.

This deserves to be reflected on and discussed–perhaps mediated–offline and in person, with a little space from the anguish of this attack, and this photo.

6. The peak of this for me is someone on Twitter who wanted to deport the photographer.

Fortunately the Courts in Kenya have now clearly and explicitly ruled against the Executive Branch’s power to deport a Kenyan in the Miguna Miguna cases. We all know the application of the law to the actions of Executive Branch is difficult and often contested as a matter of power rather than right–here in the United States also–so I think Kenyans would be wise to think carefully on this.

A Chaotic Kenya Vote and a Secret US Exit Poll in New York Times