Good news and bad news on the effectiveness of American “democracy assistance”: we spent most of the money where war precluded meaningful opportunity

The conjunction of war and democracy assistance has been brought back to the fore for me the publication by The Washington Post of its “Afghanistan Papers” series.

The bottom line on the Afghanistan war for me is that those who warned that we were risking losing Afghanistan to invade Iraq (who seemed persuasive to me at the time) turned out to be right:

Drawing partly on the interviews but largely on other government documents, SIGAR [the Special Inspector General for Afghan Reconstruction] published two Lessons Learned reports in 2017 and 2019 that highlighted an array of problems with the Afghan security forces. The reports followed several SIGAR audits and investigations that had pinpointed similar troubles with the Afghan army and police. 

But the Lessons Learned reports omitted the names of the vast majority of those interviewed for the project, as well as their most biting critiques. The Post obtained notes and transcripts of the interviews under the Freedom of Information Act (FOIA) after a three-year legal battle. 

“We got the [Afghan forces] we deserve,” Douglas Lute, an Army lieutenant general who served as the White House’s Afghan war czar under Presidents George W. Bush and Obama, told government interviewers. 

If the U.S. government had ramped up training between 2002 and 2006, “when the Taliban was weak and disorganized, things may have been different,” Lute added. “Instead, we went to Iraq. If we committed money deliberately and sooner, we could have a different outcome.”

It may be that we never really had a chance to achieve a desirable outcome but we made an alternative choice that appears to have precluded what chance there was.

Of course I cannot truly be surprised by pervasive “spin” about Afghanistan because of my experience in Kenya in 2007-2008 and the lack of response from the government and the official democracy assistance fraternity to the my disclosure of dishonesty in how we (the U.S. Government) addressed election fraud in Kenya and how we handled the inconvenient exit poll showing an opposition win and some of the inconvenient things we witnessed as election observers at the polls. [Not to mention what we all knew about Iraq by 2007.]

Even though most “name brand” experts and U.S. Government funded institutions seem to agree that globally democracy is in some form of recession, it is hard to know whether serious and purposeful United States-funded democracy assistance programming might have potential benefits because most of the money and effort has gone to war adjunct “nation building” as in Afghanistan where it turns out that nearly everyone has “privately” been admitting that we do not know what we are doing or should be doing and thus have no real chance of genuine success.

During my time with the International Republican Institute in the late Bush Administration the dominant “democracy promotion” or “democracy assistance” programs were Iraq followed by Sudan. Shortly after I finished my time in the barrel in Kenya in mid-2008 the venerable Center for Strategic and International Studies convened a blue ribbon panel to look at the reputation problem of the term “democracy promotion” due to the association with experimental “expeditionary warfare” in Iraq. Thus the pivot from “democracy promotion” to “democracy assistance”.

By the later Obama years Afghanistan, followed by Iraq and newly severed but but failing South Sudan were getting most of the democracy assistance dollars.

A Government Accountability Office report on Democracy Assistance, GAO-18-136, notes “Total USAID democracy assistance funding for projects in Afghanistan was greater than for any other country, amounting to almost 39 percent of USAID’s total democracy assistance obligations during fiscal years 2012 through 2015.” Here are the totals for the top fourteen USAID democracy assistance FY 2012-16 “places of performance”:

Afghanistan 1,650M

Iraq 238M

Regional/Global 201M

South Sudan 159M

Mexico 102M

Columbia 86M

Honduras 81M

Pakistan 79M

Bangladesh 76M

Haiti 73M

Liberia 68M

Egypt 65M

Kenya 60M

Indonesia 60M

*Note this is just USAID and does not encompass the separate Department of Defense and State programs, and much smaller amounts from the National Endowment for Democracy.

Back in 2007 in Kenya, a country on the brink of crisis, but supposedly of vital interest to the United States, most of the democracy assistance money being spent in the country was the “back office” operations for the vast (as measured in dollars anyway) pre-independence Southern Sudan operation.

People in Washington paid so little attention to democratization in Kenya in 2007 as to fail to realize or at least act on the risks of having the Ambassador “looking and pointing the other way” as Kibaki rather openly stole re-election (even though the opposition was also pro-Western and friendly to the United States so there was no bona fide nation interest served by those Americans who subverted our own meagre democracy assistance program).

In 2013, even after the disaster of 2007, we deliberately chose the path of non-transparency when our funded purchasing of the Results Transmission System for the election was botched and the system failed to work. Kenya’s Supreme Court shut down a partial recount that showed serious problems and affirmed the questionable tally of the Electoral Commission (litigating with undisclosed American-funded assistance) to avoiding by a whisker the runoff that the pre-election polls predicted. The Supreme Court ordered an investigation into the procurement fraud cases, but the Kenyan executive authorities simply ignored the order. My FOIA research so far documents discussion among the donors involved in the UNDP “basket fund” including the United States, whether to cooperate with a subsequent investigation by Kenya’s Ethics and Anti-Corruption Commission, but I do not know the outcome as I continue awaiting processing of remaining documents from my 2015 request to USAID.

In hindsight, I should have read more into the decision of my late friend Joel Barkan to stay home and “watch” that election from Washington. By 2017, the incumbent Kenyan government was clearly not committed to providing a level playing field and I stayed home myself. No incumbent Kenyan president has been found by a Kenyan election commission to have failed to “win” his re-election. The misfeasance on the technology for 2017 was blatant enough in that instance for the Supreme Court to annul the presidential vote, in spite of diplomatic and observer support for the announced outcome. The environment was too fraught with mistrust at that point to provide a mutually acceptable platform for a re-vote and Kenyatta was re-inaugurated after an opposition boycott.

Kenya’s political class is now focussed primarily on the 2022 campaign. The joint “Building Bridges Initiative” report released this month proposes that the remants of the Electoral Commission of Kenya from the 2017 vote be “bought out” and a new commission constituted, as was done following the problems in 2007 and 2013, but no action to implement this is yet pending.

In the meantime, much our policy in Somalia has been a variable secretive melange of counterterrorism, war and nation building with a sprinkling of democracy assistance. There is no Special Inspector General for the war in Somalia so we will not have created the kind of record that the Washington Post has been able to obtain on Afghanistan, but perhaps someday we will all know more. By May 2006 the Post did report: “U.S. Secretly Backing Warlords in Somalia” and by that December we secretly supported the Ethiopian military invasion to re-instate the Transitional Federal Government in Mogadishu.

Battle over Kenyan election corruption has commenced with vote in Parliament to ban the French vendor OT-Morpho/IDEMIA

IDEMIA f/k/a OT-Morpho before a name change (and previously Safran Morpho before the French defense conglomerate sold this division to the French technology group Oburthur Technologies in a transaction closed shortly before August 2017 Kenyan election) has been a fixture of the past two Kenyan elections.

I have written about issues involving these procurements numerous times over the years and am continuing my engagement with the USAID Freedom Of Information office in their review and processing of public information from USAID support to the Kenyan IEBC in the 2013 election, from my request in 2015. (So far they have processed and released or withheld about half of the records sent from Nairobi to Washington by early 2016. They continue to assure me that they are working away at this.)

See: Kenya Election FOIA news: [heavily redacted] Election Assistance agreement shows U.S. paid for failed Results Transmission system.

Election Assistance FOIA update: disappointed to see from USAID records that IFES was supporting Kenya IEBC/Kenyatta-Ruto defense of 2013 election petition by civil society and opposition.

Nigeria example shows why U.S. and other donors should act now on election technology procurement fraud.

USAID Inspector General should take a hard look at Kenya’s election procurements supported by U.S. taxpayers

Last July IDEMIA dismissed without explanation a defamation suit it had filed against Raila Odinga and other NASA coalition leaders in April 2018 shortly after Raila’s “handshake with Uhuru ended high level political contention over problematic KIEMS system IDEMIA had sold the IEBC in March 2017. The court records I reviewed indicted a unilateral dismissal rather than a settlement.

The judgment of the Supreme Court in the 2013 election petitions of AfriCOG and the opposition found that there was evidence of procurement fraud with the failed technology acquisitions, and ordered an investigation, but the IEBC, Kenyan prosecutors and donors all failed on that account. OT-Morpho, n/k/a IDEMIA once again was chosen in an opaque and controversial procurement process for the bigger 2017 “integrated” system. (I was told by the USAID press office that USAID did not finance the KIEMS purchase for the IEBC for 2017.)

But finally today, reports the Daily Nation, “For credible elections, MPs vote to block Huduma Namba firm“:

Members of the National Assembly voted on Wednesday to block technology firm IDEMIA Securities from doing business in Kenya for at least 10 years, citing violation of the Companies Act.

The move complicates the ongoing Huduma Namba registration, as the contract was awarded to the French firm at Sh6 billion.

. . . .

The MPs amended the report of the House Committee on Public Accounts on the audited accounts of the Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC), to have the technology firm held accountable for irregular payments it received during the 2017 general elections.

So who “went native”? The Ex-Ambassadors’ greatest hit: “Sweet Home Kenya” [updated]

Could one make a case that perhaps it was not me after all, but more the Ambassador and/or others at the State Department who “went native” in Kenya over the 2007 election controversy (and in other situations)?

Interesting to think about as things have played out.

My memory was most recently jogged in seeing that James Swan, a distinguished diplomat who served as Deputy Assistant Secretary of State for African Affairs and signed off on some of the materials related to the 2007-08 Kenyan election controversy that I have obtained through FOIA and written about here over the years, has retired to a Nairobi post with the Albright Stonebridge Group business/investment advisory. (Albright Stonebright Group offers “commercial diplomacy” and advisory services and owns a substantial part of the equity of Albright Capital Management which in turn runs private equity funds out of the Cayman Islands which have investments in other funds and businesses with interests in Kenya, the Democratic Republic of Congo and other countries in the region. The Albright is former Secretary of State Madeleine, the NDI chair.)

Also one of those strange articles in The Daily Nation this past week, drawing on a particular bit of older Kenyan political history: the article notes that Ambassador Kyle McCarter will soon take up his post in Kenya for the United States, and that the first American Ambassador to Kenya, William Attwood, had acquired property in Kenya and wanted to retire there, but was banned from staying or returning to the country by Jomo Kenyatta who was angered by his act of publishing his memoir, The Reds and the Blacks. Without explaining specifically what Kenyatta was offended by, the article cites some of Attwood’s material about his perception of Cold War tied machinations involving the competition between Oginga Odinga and Kenyatta and allegations of Odinga’s separate East-bloc arms imports. It then notes Ambassador Ranneberger’s re-marriage to a Kenyan and his vacation home on the Coast at Malindi. (Interesting is the omission of any reference to Ambassador Smith Hempstone and his memoir, Rogue Ambassador, which details his interaction with “the second liberation” and his impressions of Raila Odinga and Mwai Kibaki.)

Maybe Ambassador McCarter is being reminded not to step too hard on certain toes so that the Government of Kenya remains cooperative with his family’s longstanding mission work in Tharaka Nithi?

The topic of “going native” came up for me in early 2010 when my security clearance was up for renewal for my job as a lawyer for Navy shipbuilding contracts where I had returned after my leave of absence to work in Kenya for the International Republican Institute in 2007-08. I filled out the detailed paperwork listing my foreign contacts over the previous years, including my work for IRI in Kenya, Somaliland and Sudan (later to be apparently stolen by Chinese hacking from the Office of Personnel Management) and had my interview with a retired military officer who had served in Somalia in the early 1990’s and thus knew the region.

I did not know how to initiate an explanation in my interview that I had gotten into a “he said/he said” with Ambassador Ranneberger about the 2007 Kenyan election on the front page of the New York Times but I expected it to come up in some form. After the interview, I got a follow up: was I sure that I had been loyal to the United States as opposed to acting on conflicting loyalties to Kenya–had I had gone native? I answered clearly and unequivocally. Essentially I asserted the lawyerly equivalent of the courtroom objection: “asked and answered”. “I already told you I was a loyal American before someone fussed — I have nothing to change.” Apparently this was satisfactory as I did not lose my clearance (and thus my job).

Jendayi Frazer, Asst. Sec. of State for African Affairs during the second G. W. Bush Administration and Swan’s superior during the 2007-08 Kenyan election imbroglio, maintains a home in Nairobi as I understand, and was the primary international spokesman, informally, for the “Uhuruto” campaign in 2013, accusing then Asst. Sec. State Johnnie Carson of “interfering” in the campaign by suggesting that the election of crimes against humanity suspects could have “consequences” in trying to tamp down the use by the Uhuruto campaign of a statement by President Obama that was asserted to bolster a claim that the U.S. had no concerns about the issue. Frazer has business interests in Kenya and with the Kenyan government, through the the Kigali domiciled but Kenya based East Africa Exchange commodity platform arising out of a partnership between Swiss trader Nicholas Berggruen’s Berggruen Holdings and the East African Community. See my previous post here. Frazer and a Berggruen representative are also on the board of the Mastercard Foundation based in Toronto which has extensive programs in the region. Frazier is an Advisor for Rice Hadley Gates, the international consulting firm of of her colleagues from the Bush Administration (Robert Gates also stayed on as Obama’s Secretary of Defense; Hadley was Rice’s Deputy National Security Advisor during the inception of the Iraq War and took over after she went to State where she brought over Frazer; Hadley also turned his experience to the chairmanship of the United States Institute of Peace. Carson has since retired from the State Department and is also affiliated with the Albright Stonebridge Group as well as the United States Institute of Peace and NDI.)

The cases of Attwood, Frazer, Swan and Ranneberger, if nothing else, are examples of the “Nairobi Curse”, demonstrating the advantages that accrue to Uhuruto in controlling access to permission to live and work in Nairobi.

Another famous case showing the “flipside” is British High Commissioner Edward Clay who complained of the milder-than-now corruption in 2004 that senior officials of Kibaki’s first Administration were eating as “gluttons” and “vomiting on [the] shoes” of donors who had stepped up to attempt to alleviate poverty and sickness among Kenyans. After his term ended in 2005 he continued to speak of corruption and was informed by then Kibaki Justice Minister Martha Karua during a BBC appearance during the early 2008 Post Election Violence in the wake of the stolen election that he had been declared persona non grata and banned from returning by the Government of Kenya in retaliation.

And of course there is the purge of the IFES Country Director during the 2017 Uhuruto re-election campaign.

[Update: to be clear, my point here is about the relationships and dependencies of individual Americans to the Government of the day in Kenya and Kenyan politicians in power, not to get into the merits or demerits of specific investment activity. I think it is good for Americans to be in Kenya and Kenyans to be in America. In concept, Frazer’s East African Exchange, for example, seems to offer potential benefit to small farmers, although the authorities in Rwanda and Kenya have a track record of contradictory priorities, so it is hard to know what to expect. As far as ASG and the associated private equity funds, I would think Nairobi is heavily served on the consultancy side but there is always a need for private direct investment in the region in the abstract, through the Caribbean or elsewhere, with the devil in the details of particular investments.]

[Updated] Something afoot in Kenya: Nation newspaper is running investigative reporting on IEBC procurement corruption in 2017

Democracy Assistance signage painted on rural building - URAIA . . . because Kenyans have rights

Great, must read reporting by the excellent Ken Opala.

17 Dec. 2018 Daily Nation “Impunity reigned at IEBC in tenders scam whose theft “was beyond the imaginable“.

16 Dec. 2018 Sunday Nation “IEBC: Anatomy of a cash cow with serial abortions and indiscretions“:

But more telling was the Secretariat’s response to a resolution to engage USAid’s International Foundation for Electoral System (IFES) on the acquisition of the requisite Result Transmission System (RTS).

IFES, which procured the 2013 election servers, had made it known that this time it had earmarked Sh2 billion through its Kenya Electoral Assistance Programme (KEAP).

SUSPICIOUS FUNDING

The secretariat, as in the other cases, reportedly disregarded this decision. IEBC’s lack of enthusiasm can be explained. On Jamhuri Day 2016, President Uhuru Kenyatta had, without divulging details, spoken out against what he termed foreign countries’ attempt to influence Kenya’s elections through suspicious funding.

Exactly a week later, the NGO Coordination Board, then headed by Mr Fazul Mohamed, declared IFES illegal in Kenya and asked Central Bank to freeze its bank accounts.

Instructively, the IFES funding was to be a grant. Instead, IEBC awarded Safran the Sh4.19 billion Kiems contract against a budget of Sh3.8 billion. The Auditor General would later indicate an overpayment, contrary to the law.

Intriguingly, IEBC further paid Safran for the same goods and services during the FPE. The comparative costs for the August 8, 2017 election and the subsequent poll indicate huge over-pricing for the latter, despite it being just one election against the six during the General Election.

INFLATED COST

The difference was a mere Sh1.672 billion yet the August Election involved acquisition of 45,000 KIEMS and their configuration, training and logistics while (FPE) entailed the purchase of just 15,000 KIEMS. 

But more disturbing, the cost of FPE election-day support of Sh443.8 million “was almost twice that of the General Election”, that’s Sh242.5 million, according to the audit. 

In defence, IEBC argued that there was an increase in Safran technical personnel, from 94 during the General Election to 292 in the FPE, a position the Auditor General found wanting. In fact, not all the technical staff were deployed during the FPE and “in any case, elections did not take place in 21 constituencies”.

Despite the inflated cost, the glitches in the General Election also littered the FPE. In fact, the October 26 Election was a replica of — if not worse — than the August 8 General Election.

However, Safran couldn’t be held liable for non-compliance, for the contract of September 28, 2017, was without guarantee of compensation in case of non-execution. This is because the firm flatly declined to provide performance security bond for the huge undertaking.

BOND FUNDING

It argued that such a bond and a Letter of Credit (which it had) “serve the same purpose”.

(A bond is a specified amount of money to ensure work is performed to the contract standards. If poor, the recipient can request bond funding to be released to hire someone else to complete the work. Letter of Credit promises that payments will be made; it covers payment for a project).

Later, it emerged that Chiloba had discussed with Safran about the issue of performance security and agreed with the company’s position. He reasoned that at the time the contract was signed, Safran “had performed more than 60 per cent of the contract” in what he termed as a “high risk” venture.

Against this background, it would appear Safran was the master here; IEBC merely complied. “Retaining one company over a long time puts the organisation at the risk of compromise,” says Dr Nyanjom.

15 Dec. 2018 Saturday Nation “Intrigues and secrets at IEBC doomed 2017 election“.

These articles provide the kinds of details of corrupt procurement that we need for the 2013 election as well. I have waited another five months for another release of documents from USAID from those found responsive to my 2015 Freedom of Information Act Request for records related to the IFES work with the IEBC in 2012-13. Here is my post from last July when I received the initial batch: Election Assistance FOIA Update: disappointed to see from USAID records that IFES was supporting IEBC/Kenyatta-Ruto defense of 2013 election petition by civil society and opposition.

Certainly we have never seen this type of investigative reporting, yet, for the momentous election of 2007.

The exposure of the rejection of USAID’s allocated funding for purchase of the Results Transmission System (RTS) under the Kenya Electoral Assistance Program 2017 (KEAP) is fascinating. This could explain a discrepancy I have been a bit concerned about. I was told that we (the United States) were funding the KIEMS system and had high confidence in it (this time), based on other implementations of the same system elsewhere. Then the USAID press office said after the election as I worked on a piece for The Elephant that we had not in fact paid for it. Perhaps the first report was not so much flatly wrong information as a good faith assumption that did not pan out when the planned assistance was rejected?

Unfortunately, I am left with concern about why USAID and IFES went ahead with the Kenyan Election Assistance Program, including IFES’ work directly with the IEBC and its management of the NDI and IRI components after the rejection of the RTS funding to proceed with Safran-Morpho. Especially since IFES had already been attacked by the Jubilee Party and the Government of Kenya and had to replace the highly qualified incumbent country director apparently to appease the incumbent. See “Why has Uhuru Kenyatta’s government acted against USAID and IFES?” from December 20, 2016. “State now expels American NGO’s boss, Genet MenelikStandard on Sunday, Jan 1, 2017.

The background for my reaction to this news includes the unexplained “shelving” by the ECK in 2007 of laptop computers purchased for it by USAID which facilitated the alteration of paper tally sheets at the ECK central headquarters in Nairobi to deliver the election to the incumbent and the “failure” of the RTS in 2013, which was attributed to a failed procurement by the president of IFES in subsequent U.S. Congressional testimony.

From March 17, 2017: “International Crisis Group report on Kenya: Avoiding Another Electoral Crisis” calls for donors to show “complete transparency”; USAID is apparently not convinced yet.”

As I wrote back in October 2017, “Kenya cannot have a free and fair presidential election without consent of the President“.

An interesting twist is that we ended up with two USAID-funded Election Observation Missions, but only the Carter Center mission–funded under a separate agreement as I understand–has produced a final report, whereas the NDI mission, under the auspices of the IFES KEAP program, has not followed up their interim reporting. The technology procurement issues that IFES would have been working with the IEBC, in particular the rejected plan to purchase the RTS system, did not find their way to the Carter Center observers report.

See from August 27, 2017: IEBC having admitted in Supreme Court that Results Transmission System did not work as advertised, March 2017 contract for KIEMS acquisition should be tabled.

One could wonder if the Government of Kenya has opted not to lean on the Nation in this instance, tacitly permitting the expose to at least the current extent? One could wonder if the US Mission in Kenya and/or other donors are not seeking to step up on this in the relative tranquillity of the post-handshake, pre-referendum and/or full fledged 2022 campaign? Any of that would be speculation and I do not claim any insight as to what has caused a crack in the edifice. [Update: I have learned, and should have guessed, that underlying the reporting is research from AfriCOG/KPTJ, the Kenyan civil society free election sojourners.]

Regardless of the reason this news is seeing “the light of print” (and the World Wide Web), it would seem with hard work in follow up there might be an opening to start to “lance the boil” of corrupt election management in Kenya.

Kenya IEBC terminates Chief Election Officer over procurement irregularities

Kenya 2013 election IRI Electoral Commission voter education posterKenya, after three problematic general elections (2007, 2013, 2017), might finally be showing some initial stirrings of organic action to start to address fraud within the Election Commission. The Independent Electoral and Boundaries Commission has announced today the termination of Ezra Chiloba, Chief Election Officer, after a long suspension.

The last two elections were plagued by technology problems, with the 2017 vote annulled by the Supreme Court. The donors, including USAID which directly funded failed purchases in 2013, and funded a major embedded role with the IEBC for IFES throughout these years, have remained conspicuously mute on reforms and corruption issues involving the Electoral Commissions.

In the past, after opposition protests, the Commissioners from the 2007 and 2013 elections were given lucrative buyouts to pave the way for a new slate, and impunity for bribery and procurement fraud issues was the informal consensus policy among the Kenyan politicians and the Western donors supporting the election process.

After the buyout of the Commission led by Issack Hassan which had failings in the 2013 vote, Chief Election Officer Chiloba was carried over under the new Commission on through the 2017 vote. Since 2017 we have now seen three Commissioners resign in addition to Commissioner Akombe who fled country during the tensions following the Supreme Court’s annulment of the August presidential vote. The remaining Commissioners have now acted to fire Chiloba after internal audits and a report by Kenya’s Auditor General raised “charges . . . on major procurements.”

See today’s announcement:

The next step is to release to the public the audit reports indicating “charges” and refer the matters for legal proceedings.

In the meantime, several more months have gone by without any further release from the USAID FOIA office on my 2015 request for the documents from their support of the IEBC through IFES for the 2013 vote.

See “Election Assistance FOIA Update: Disappointed to see from USAID records that IFES was supporting Kenya IEBC/Kenyatta-Ruto defense of election petition by civil society and opposition“.

Election Assistance FOIA update: disappointed to see from USAID records that IFES was supporting Kenya IEBC/Kenyatta-Ruto defense of 2013 election petition by civil society and opposition

Kenya EACC at Integrity Centre NairobiBack in 2015 I submitted a Freedom of Information request for USAID records relating to the election assistance through IFES for Kenya’s IEBC (the election commission).

Several hundred pages were sent from the Mission in Kenya to the USAID FOIA office more than 30 months ago. A year ago I finally got the first release, simply a heavily redacted copy of the Cooperative Agreement itself funding the program.

I have just recently gotten the second release, the first substantive tranche of redacted copies of the underlying documents. From this I am starting to learn some information about the procurement of the failed Results Transmission System, but that matter remains somewhat sketchy so far.

Sadly I did see that IFES staff reported to USAID in the aftermath of the vote that they were busy working on the defense of the Supreme Court petition which impacted their availability to address questions about the systems issues.

I also learned that the election assistance donors were discussing amongst themselves the extent to which the UNDP, which administered “basket funding” for the election should cooperate with an investigative inquiry regarding procurements from the Ethics and Anti-Corruption Commission (EACC).

Kenya High Court Nairobi AFRICOG lawyer Harun Ndubi press conference 2013 election

I did learn that one prospective bidder for one Results Transmission System procurement reported to the USAID Mission December 2012 that the allowed time for proposals was insufficient, to no avail as USAID said the impending election date did not allow delay.

When I consulted with AfriCOG, the Kenyan civil society organization, on election observation, and court petitions were filed seeking first to enjoin the IEBC from proceeding with an informal/irregular alleged vote tally when the Results Transmission System failed, and then after the IEBC went ahead, to challenge the alleged results, I did not know the Results Transmission System was a U.S. Government procurement under the Agreement, nor of direct involvement of IFES in supporting the other side in the litigation.

At this point, I am fairly well done with this blog as a format after all these years, but will continue to report on these matters of unfinished business as I learn more.

“Achieving USG Goals in Kenya’s Election” (FOIA Update): Ranneberger April 2007 cable shows shift in US approach to upcoming Kenya election to “build capital with the government”

Kenya 2007 Election campaign posters “Kalonzo Musyoka for President” on duka Eastern KenyaA breakthrough on unraveling the story of Kenya’s stolen 2007 election:

This is from my original 2009 Freedom of Information Act request to the State Department for documents related to the 2007 Kenya exit poll I managed as Chief of Party for the International Republican Institute’s USAID funded polling program.

Just after the next election in Kenya, in March 2013, the State Department made its original release of documents to me on this 2009 request, as I discussed in my post here at the time: Africa Bureau under Frazer coordinated “recharacterization” of 2007 Kenya exit poll showing Odinga win (New documents: FOIA Series No. 12)

At that time State withheld one document in full on the basis of “predecisional privilege”; I eventually got that document released on appeal, and heard no more.

Yesterday, I checked in with the State Department FOIA web library to see if there was anything new on Kenya from other requesters and my search showed that an additional document had been published online in 2017, unbeknownst to me, in response to my 2009 request. It is an April 24, 2007 cable titled “Achieving USG Goals in Kenya’s Election” over the signature of Ambassador Ranneberger to the Secretary of State for the Africa Bureau and the Bureau of Intelligence and Research (INR) in Washington. “Sensitive But Unclassified” and released with no redaction. No explanation as to why this document, which pre-dates all of the others released or identified to me in 2013, was published online on April 18, 2017; if it was mailed to me at some point I did not receive it. Nonetheless, I am glad to finally have it (although I wish I had known about it when I published my June 2017 summary story on “The Debacle of 2007 for The Elephant).

The big significance of the cable for me is that it documents that the State Department had in fact changed its approach toward Kibaki and toward the opposition between 2005 and April 2007. This was my perception “on the ground” during the campaign, but I had no explicit documentation until now. It also confirms that as of April, the plan was for a diplomatic observation of the election by State Department personnel only and not an International Observation Mission by the Carter Center as recommended by a 2006 USAID evaluation (referenced in the cable) or by IRI as initiated at the behest of the Ambassador that summer.

Likewise, the cable includes one more recitation that the purpose of the exit poll, formally, was to deter and oppose election fraud through an “independent verification of election results”, not to be “a training exercise never intended to be released” as asserted by Ambassador Ranneberger on a State Department webchat in March 2008 after the quashed but leaked poll had become a “hot potato”, and supported in State Department talking points prepared and circulated in response to media reporting in 2008 and 2009.

Unfortunately for me, when I took over the USAID polling program for IRI in June 2007, the program was operating under a Cooperative Agreement from 2005 that expressed the old policy of being disappointed in the corruption and underperformance within the Kenyan government as reflected in the Anglo Leasing security procurement frauds, the Standard Raid and Artur Brothers, etc. No one at USAID or IRI intimated that the State Department had changed policy and I had to figure it out for myself on the fly.

Here are key excerpts from the cable as published:

3. (SBU) Positioning: Some civil society leaders and opposition members of Parliament have complained recently that the U.S. mission is not close enough to the opposition. In fact, we have close contacts with the opposition from the top levels through the Ambassador to to all levels. However, the opposition longs for the days in 2005 when Foreign Minister Tuju publicly condemned the U.S. mission for supposedly desiring “regime change” in Kenya. They also cite the period in the 1990s when the U.S. mission openly sided against the Moi administration in favor of the multiparty democracy movement. However, the present government, for all its flaws, was elected under conditions widely considered free and fair. As for its indulgence of corrupt members of the political class, we note that the opposition has taken no disciplinary action against notoriously corrupt members within its own ranks. Corruption plagues the entire political class. We will continue to publicly condemn it as a major impediment to Kenya’s progress. We will continue to work closely with the Kibaki administration to achieve USG goals, but we will continue to assert ourselves as completely neutral concerning the election itself. Our strategy is to build capital with the government to be spent as needed over the course of the campaign to address critical electoral issues. We started that process through emphasis on the U.S.-Kenya partnership (reftel B). While we will be strictly neutral among the contending political parties, we will be fiercely partisan in support of the democratic process.

. . . .

8. (SBU) Electoral Reform: As reported in reftel B, electoral reform continues to be a hotly debated topic in Kenya. There is a consensus among all political parties and civil society that reform is required. There are no prominent defenders of the status quo. However, there is no consensus on the scope of reforms and the particulars of those reforms. Since the 2002 general election and the 2005 referendum on the draft constitution were both held under the present electoral system and were deemed free and fair, and since Kenyan society is adequately debating electoral reform, we see no reason for the USG to enter the fray. However, we have urged on all parties a spirit of compromise and an emphasis on the longterm best interests of the nation rather than short term electoral advantage. An opposition leader recently threatened a boycott of elections if his party’s electoral reform demands are not met. We made it clear to him that such intemperate language is not constructive and that boycotts are not acceptable. He stopped issuing boycott threats.

. . . .

– Public Opinion Polling: The International Republican Institute began implementing a public opinion program in 2005. The program seeks to achieve two results: increasing the availability of objective and reliable polling data; and providing an independent source of verification of electoral outcomes via exit polls. These results make an important contribution to elections and political processes. First, genuine free and fair elections require that citizens make informed choices. The polling data adds to the objective data available to citizens on key electoral issues. Second, the exit polls provide an independent assessment of the accuracy of the official electoral results, thereby supporting the assessment of the credibility of Kenyan electoral processes.

This program also enhances democratic political parties by enhancing the likelihood that candidates base their platforms on the key issues and concerns of their constituents, evidenced in the polling data, rather than the traditional focus on ethnicity and personalized political wrangling.

2007 Kenya election Kibaki billboard

I will discuss the context and layers of meaning in this “new old” cable more in the near future.

Kenya elections: State Dept declassifies memo of Jan 3, 2008 telecon between Secretary Rice and H.R. Javier Solana on “power sharing”

I originally sought this document in a separate FOIA in 2009 because it seemed to me in Nairobi in real time as Chief of Party for the USAID-funded exit poll and election observation programs that this Rice/Solana conversation marked a key  point for Kibaki in locking down a second term. Up until that time, as best I could tell, the EU supported remediation of the bad election (stolen through bribery as I was told by a diplomatic source later that January during the continued violence as I have written) whereas US Ambassador Ranneberger moved to support “power sharing” as soon as the initial U.S. congratulations to Kibaki were withdrawn.  That same day the Kenyan Attorney General called for an investigation of the alleged election results (such an investigation never in substance happened, although it was a key proviso of the February 2008 settlement agreement between Kibaki on behalf of PNU and Odinga on behalf of ODM and the legislation entering the deal into Kenyan law).

The document was withheld in full on national security grounds in the original 2010 FOIA response and again on appeal, then again in 2016 on a follow up Mandatory Declassification Review request after the requisite two year wait.  Today’s mail was the favorable response to my September 2016 appeal..

See from my page with a chronology of links for the election (in particular BBC’s January 3 “Tic-Toc”):

A CHRONOLOGY IN LINKS:

EA Standard–”Envoy predicts free and fair election” (and praises Kenyan administration on corruption), Dec 18 07

Daily Nation–”Local Firm Conducted Exit Poll Expected to Give Provisional Presidential Results”, Dec 28 07

Somaliland Times–”Kenya: Preliminary Findings of IRI’s International Election Observation Mission” Dec 28 ’07

IRI–“Reuters cites IRI Opinion on Kenyan election” Dec. 28 ’07 

EU Election Observation–Statement on Announcement of Presidential Results, Dec 30 ’07

VOA–”US Congratulates Kenya Presidential Vote Winner, EU Monitors Question Results” Dec 30, ’07

Global Voices–“Is Kenya turning into a police state?” Dec 31 07

Telegraph-“Kenya could be facing it’s greatest crisis” Dec 31 07

VOA–”Britain Expresses Concern About Kenyan Election Results” Dec 31 07

EU Election Observation–Preliminary Statement, Jan 1 08

NY Times–”Fighting Intensifies After Election in Kenya” Jan 1, ’08

Telegraph–EU calls for inquiry into Kenya election Jan 1 ’08

Slate–”What’s Really Going on in Kenya?” Jan 2, ’08

USAToday- “Kenyan official calls for vote probe” Jan 3, ’08

BBC- “At a glance: Kenya unrest” Jan 3, ’08

CBS/National Review Online–”Inside Kenya’s Clumsily Rigged Election” Jan 4, ’08

IFES–“Kenya at the crossroads” Jan 4, ’08

A must read and some thoughts on context as Kenyan presidential politics continues


  1. As a necessary corrective to fatalism, start with an important piece from Patrick Gathara in today’s Washington Post:

Raila Odinga and the surprising bright side to Kenya’s never ending election.

Events of the last few days are more twists, turns and wrenching associated with Kenya’s status as being stuck or frozen by the stolen election of 2007 and its aftermath, pending forward movement to truly realize a new system under the new constitution approved overwhelmingly in 2010, or back into a now-digitized/globalized version of a single party power structure based on elite-level tribal bargains.

Based on the 2013 election and Kenyan history, in the immediate run the continued retrenchment of democracy is surely likely, but we can hope otherwise.  And most importantly, Kenyans can keep their eyes on the horizon and recognize that much of the work of getting Kenya (back?) to the state of democratic openness that was preceived to have existed in the early times after the defeat of KANU at the polls in 2002 will remain regardless of who is president.

And the vital task of acheiving a transparent and trustwothy, bona fide independent electoral commission must not stop with the immediate “fresh election” regardless of when it is or whatever limited progress is obtained through current NASA demands for “irreducible minimums”.

ODM and Wiper and other parties made a mistake by waiting until early 2016 to focus on forcing reforms of the Issaak Hassan “Chickengate” IEBC of the badly administered 2013 election.  Even though agreement was obtained to replace the Commission with loss of life of protestors killed by police by mid-2016, the old Hassan Commission stayed in control until early this year, after budgets and plans (and some contracts apparently) were in place, assistance programs by the United States and others contracted–and apparently adjusted by demand of the incumbent ruling party.

The new Commission inherited Hassan’s staff and remains quite murky as to the extent that they are de facto independent enough to effectively manage and discipline that staff.  The selection process was messy and murky and the Vice Chair of the Commission turns out not to have resigned her job with the UNDP but rather taken “leave” of undisclosed terms while serving.  Are other Commissioners of uncertain independence from other players in administration of the elections? (I am not concluding that Dr. Akombe is not independent of the UNDP–just that there are unavoidable questions which neither the UNDP nor Dr. Akombe seem willing to address–nor Kenya’s media to take up.)

No incumbent president in Kenyan history has been found by Kenya’s election management body to have lost an election–certainly the opposition has always known it had an uphill battle to have real hope of winning, aside from the fact that the incumbents have strong support in their bases and were ahead by a few points in most polls as of late July.  In this environment, the failure to achieve deeper reform of the old IEBC by early 2017 was probably fatal to a real chance to win all other things being equal.

The surprising and gutsy decision of the Supreme Court of Kenya to rule that the IEBC’s conduct was just too far beyond the pale to pass legal muster gave everyone another chance, but of course it did not change any hearts and minds of people who were never willing to risk of losing office at the polls in a free and fair vote.

The United States and other donors attracted a lot of published advice from its own employees and through indirectly supported sources like the International Crisis Group stressing the importance of transparency for trust building but elected instead to continue to stay the course of underwriting the ECK-IIEC-IEBC and publicly promoting its output to Kenyans without re-consideration of the risks and costs of non-transparency and undisclosed failures with the electoral management process, such as the alleged bribery in 2007 that warranted undisclosed US “visa bans” and the subsequent “Chickengate” bribes and the bogus procurements of technology that left Kenyans exposed again in 2013.

This is not rocket science.  Kenyans who are increasingly divided by tribalism as their politicians offer and deliver less democracy and less other models of leadership, are more likely to accept and trust what they are openly shown and explained.

Trust and Accountability”-  Africa Center for Strategic Studies scholar discusses steps to a peaceful  election.

I will be prepared to more substantively address the 2017 vote/s once I get the documents I am due and expecting from my 2015 FOIA request about the 2013 election.  Until then, we can still decide to do what we know can be most helpful to build trust if we want to.

Update: do not miss this – “Against second rate democracy in Kenya” from Aziz Rana in the Boston Review.

“Sitting on” the embargoed USAID-funded IRI exit poll indicating opposition win in Kenya 2007 election, I wished someone would subpoena me

 

A Kenyan blogger wrote in early 2008 that  I “should be” subpoenaed after I was reported in Slate magazine as “sitting on” the embargoed USAID-funded IRI exit poll. I would have welcomed it. Sadly no subpoena came.  No one approached me except from the media as I hoped that the decision would be made in Washington to end the embargo as Joel Barkan and I urged.

The exit poll was publicly released by the the University of California San Diego research team at an event at CSIS in Washington only in July 2008 after the six month publicity restriction in their consulting contract with IRI. [ed. note: Remember it was then released in August by IRI.]

By that time, it mattered  for “the war for history” as to whether the election had actually been stolen or not, but had no real time impact in that Kibaki’s second full term was well underway.  The “Kreigler Commission” reporting to President Kibaki was staying off the question of what really happened to the presidential tally at the ECK.

Lessons for today, in time to matter?

What if vital information about what happened with the presidential tally is in the hands of people working for the donor-funded election assistance operations who wish they could provide that information and answer the vital questions?