Important reporting from Der Spiegel on “China’s expanding media dominance in Africa”

China’s expanding media dominance in Africa, Spiegel Online, June 14:

Chinese state television is gaining influence in Africa. But while the media outlets involved officially claim their journalism is independent, those who work for the companies tell a different story.

An interview? Or perhaps just a discussion on background? “We have no interest in speaking with you,” Liao Liang writes in an email. And, thank you for understanding, but a visit to his television broadcaster in Nairobi isn’t possible either, he writes. Indeed, the rejection is so complete, it’s as though he is protecting a state secret.

Yet Liao Liang’s mission in the Kenyan capital is hardly confidential: As a senior editor of the China Global Television Network (CGTN), a subsidiary of Chinese state television, his task is that of shining a positive light on his country’s ambitious activities — particularly those in Africa, where China’s reputation has suffered as its footprint has grown.

The broadcaster occupies three floors in the K-Rep Centre, a mirrored-glass high-rise in the upscale neighborhood of Kilimani. The first security check comes right at the building entrance, including a pat-down and questions from the suspicious receptionist. After that, though, there’s no getting by the next receptionist on the third floor. “To be honest,” she says with fake regret, “there is no chance you’ll be allowed to see Mr. Liao.”

Liao Liang is top dog at the broadcaster. He was allegedly an army officer in a previous life, but little else is known about him. CGTN employs around 150 people, including journalists from China, South Africa, Britain, Nigeria and Kenya, yet even when promised anonymity, nobody initially agreed to speak with DER SPIEGEL. “They’re afraid of Liao,” an employee would later say.